Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
70.000 elever har arbejdet med undervisningsmateriale »KlimaNØRD«, der er udarbejdet til skolernes natur/teknik-undervisning. Materialet lægger op til, at eleverne kan teste sig selv og eksperimentere i forskellige klimanørdede discipliner, fortæller skoletjenesteleder Bente Svane Nielsen fra FDB, der står bag materialet.
Hvad er hensigten med undervisningsmaterialet?
»Klima kan hurtigt blive en meget pessimistisk agenda, og det er vigtigt, at eleverne forstår, at det er det slet ikke, det er bare nye tider med nye udfordringer. Det er et problem, de kommer til at arve, men de bliver også en del af løsningen. Det kan både være på mikroniveau, hvor det er dem selv som forbrugere, der kommer til at handle på en anden måde og transportere sig på en anden måde, og på det store niveau, hvor det er vores energiforsyning, der skal lægges om.
Derfor er undervisningsmaterialet tilrettelagt på en måde, hvor eleverne selv får mulighed for at eksperimentere for at få det ind under huden og opleve at arbejde med dilemmaerne. Opleve at de selv kan arbejde med løsningerne, så de får en personlig succes, men også en succes i forhold til, at det her ikke er umuligt«.
Hvordan er det blevet modtaget?
»Vi har evalueret det, hvor vi har spurgt de lærere, der har undervist i materialet, vi har spurgt eleverne og været ude at følge undervisningen selv, og det, vi oplevede, uanset i hvilket regi vi spurgte, var overraskende nok, at pigerne er lige så interesserede i det her som drengene. Og det er jo en dejlig positiv historie, at natur/teknik kan være spændende for både piger og drenge, og at de kan blive fanget af det«.
Bestil undervisningsmaterialet på fdb.dk
mls@dlf.org