Støttelærere som vikardækning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»De troede, de gjorde det hele så godt. Det gjorde de bare ikke«.

Sådan lyder det fra Jonas Petersen om hans tid på Longelse Skole fra børnehaveklasse til 6. klasse.

»Min støttelærer blev tit brugt som vikar i en anden klasse, så fik jeg for eksempel ikke at vide, hvad der stod på tavlen«.

Problemet med manglende støttelærer var størst i 5. og 6. klasse, mener både Jonas og hans far, pædagog Bjarne Petersen. Faderen understreger, at kritikken ikke handler om lærerne eller deres faglighed, men om manglende resurser.

»De sidste tre-fire måneder, Jonasgik der, havde han i gennemsnit fire-seks støttetimer om ugen, hvor han var bevilget 19 timer fra amtet«, fortæller faderen.

På Longelse Skole vil konstitueret leder Susanne Kastrup Olsen ikke udtale sig om specifikke timetal, men hun erkender, at mindre skoler tit har problemer med at få vikarer. Der er for få lærere internt på skolen til at dække alle timer ved sygdom, og det er svært at få eksterne vikarer.

»Nogle få gange er Jonas' støttelærer blevet brugt som vikar i andre klasser, men vi har altid ment, det var forsvarligt«, siger Susanne Kastrup Olsen, som mener, at reglerne bør gøres mere fleksible, så støtten går til elevens, lærerens og klassens behov - og ikke til specifikke timer.

Dorthe Kirkgaard Nielsen