Klassekammerat Svend fører helt automatisk Jonas ud, da engelsklærer Abelone Telling sender klassen ud i små grupper på skolen for at øve teater.
Hung Tien Wu
Det lærer os at tage ansvar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svends hånd lander helt automatisk på klassekammerat Jonas' arm. Fører ham ud af klassen og hen til trappegelænderet. Derfra klarer Jonas selv turen op til anden sal, hvor gruppen med Jonas, Svend og Maria skal øve et lille teaterstykke baseret på dinosaurfilmen »Jurassic Park«.
8.a har engelsk, og de små grupper er i fuld gang med at få deres teaterstykker på plads. Svend og Maria læser replikkerne op fra deres håndskrevne papir, Jonas derimod sidder med sin punktskriftscomputer, hvor han selv har skrevet replikkerne ind.
Svend og Maria har gået i klasse med Jonas helt siden børnehaveklassen på Longelse Skole.
»Jonas har altid været der, så vi ved, vi skal hjælpe ham, når det er nødvendigt«, siger 14-årige Maria Bønnelykke Henriksen.
Allerede i børnehaveklassen prøvede de andre elever i klassen at lege blind og blive ført rundt. Øvelsen med at føre hinanden rundt som blinde havde eleverne i 8.a sidste år, da de fire elever fra Longelse - inklusive Jonas - var kommet til klassen.
For både Maria og den 14-årige klassekammerat Christian Elnegaard er det en positiv oplevelse at have en blind dreng i klassen.
»Vi lærer at tage ansvar på en helt anden måde«, siger Christian.
Som klassekammerater er de opmærksomme på, at Jonas aldrig er alene for eksempel i vinterhalvåret, hvor han ikke går ud i frikvartererne. Samtidig hjælper de helt automatisk med at føre ham og siger, hvis der er høje kanter eller andet i vejen.
Dorthe Kirkgaard Nielsen