Fåændringer i skitsen

Lovudkast indeholder nyt religionsfag. De almene fag betaler

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trods massiv kritik fra sagkundskaben - fra forskere over seminarielærere, studerende og rektorer til folkeskolelærere og Danmarks Lærerforening - fortsætter forhandlingerne om en ny læreruddannelse i samme spor.

Det vil sige i retning af en styrkelse af liniefagene og en svækkelse af de pædagogiske og almendannende fag.

Det viser et fortroligt 'Udkast til læreruddannelseslov med notat', dateret 29. november 1996, fra Undervisningsministeriets Universitetsafdeling.

Eneste egentlige ændring i lovudkastet i forhold til den oprindelige 'Råskitse' fra den 22. oktober (omtalt i Folkeskolen nummer 46) er indførelsen er et religionsfag kaldet Livssynsorientering/Religion og kultur.

Hensigten med det nye fag er, 'at spørgsmål om etik, moral og personlig holdning tages op med baggrund i kristendommen og i andre religioner', står der i bemærkningerne til lovudkastet.

Hvorved der synes at være et fag på vej, der dog strejfer folkeskolelovens formålsbeskrivelse: 'Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres fortåelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen.'

Men tiden til det nye fag tages fra introduktionsfaget 'Samfundet og skolen', der i forvejen ikke havde meget at gøre godt med, nemlig blot 0,20 årsværk.

For kort tid

Hensigten med 'Samfundet og skolen' er ifølge bemærkningerne 'at spore de studerende ind på, at de er gået i gang med en læreruddannelse og ikke en fagspecialistuddannelse. Forløbet skal indeholde elementer om skolens forankring i samfundet, om klasselærerfunktionen, og om lærernes samarbejde med forældre, kolleger, skoleledelse og skolemyndigheder mv.'

Kritikerne mente allerede i forhold til den tidligere råskitse, at to måneder var for lidt, men med det nye udkast er faget nu nede påén måned.

Også specialet må stå for. Dette egentlige forskningsorienterede fordybelseselement i læreruddannelsen må således aflevere den ene af sine tre måneder til henholdsvis religion og retorik, som også er kommet til siden det første råudkast. De fire liniefag består ved fuld styrke.

Af bemærkningerne fremgår det endvidere, at den skitserede læreruddannelse vil blive cirka otte millioner kroner billigere end den nuværende, svarende til cirka én procent af det samlede budget for lærerseminarierne.

Besparelsen skyldes en udvidelse af praktik og en ny såkaldt skoleperiode fra 0,5 årsværk til 0,6 årsværk, når udvidelsen holdes inden for et uddannelsesforløb på fire år.

Det endelige lovforslag vil efter Undervisningsministeriets plan blive fremlagt i Folketinget senest midt i januar med henblik på vedtagelse inden sommerferien.Råskitse per 22. oktober 1996Lovudkast per 29. november 1996

Ny læreruddannelseÅrsværkNy læreruddannelseAltern. A ÅrsværkAltern. B ÅrsværkIntroduktion til uddannelsen - eller andet, jf. pkt. D.20,20Samfundet og skolen0,10 De pædagogiske fag: Almen didaktik, psykologi og pædagogik0,50De pædagogiske fag: Almen didaktik, psykologi og pædagogik0,50 Praktik (inkl. skoleperiode)0,60Livssynsorientering/ Religion og kultur0,15

Obligatorisk dansk (med retorik og dele af skrivning)0,60Obligatorisk dansk (med retorik og skrivning)0,65-3 linjefag a 0,6 årsværk1,80Dansk (med skrivning) eller matematik-0,60Speciale0,30Retorik-0,05--3 linjefag a 0,6 årsværk1,80 --Speciale0,20 --Praktik0,60 I alt4,00I alt4,00