Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Mads er god til det. Han har hurtigt lært at bruge programmerne, og det er sjovt at arbejde med ham«.
Bjørn Skov sætter sig tilbage til computeren og følger nøje med, når Mads begynder at bygge næste scene i den cowboyhistorie, som han er ved at fortælle.
Bjørn er godt tilfreds med sin elev og giver ham gerne råd med på vejen, men allermest tilfreds er han med, at rollerne er byttet om. Det plejer at være voksne, der underviser børn. I dag er det omvendt.
»Mads har ikke prøvet at arbejde med computer på en skole, så han skal lige se, hvordan vi gør. Vi er vant til at bruge computeren meget, navnlig i år fordi vi har skullet øve os på at komme her i dag, men vi lærer også meget af Mads. Han er god til at finde nye ting«, siger Bjørn, der går i 5. klasse.
Han er ikke ene om at være ad hoc-lærer for Mads. Det samme er Jacob Gjørup Pedersen, der også går i 5. klasse. Rundt omkring i Skive Seminariums festsal er mange andre elever fra Hjerk-Harre Skole i gang med samme opgave.
På initiativ af Programdatateket i Viborg Amt er skolen inviteret på besøg på seminariet for at vise studerende på første årgang, hvordan man bruger det elektroniske distributions- og læringswebsted Hval (Helhed, Viden, Ansvar og Læring).
Besøget er rigtig godt, mener seminariets pædagogiske it-konsulent Annemette Heine Jensen.
»It er et aktuelt indsatsområde for seminariet, og besøget giver de lærerstuderende god mulighed for at se, hvad it kan og ikke kan i undervisningen. Hval er desuden meget brugt på skolerne i vores område, og det er fint, at materialet bliver introduceret på denne måde«, siger hun.
Tæt på virkeligheden
Faget er det centrale, mener Annemette Heine Jensen, men it skal bruges, hvor det er relevant, og jo tættere på skolens virkelighed de studerende kan arbejde med it, jo bedre bliver de til at vurdere de pædagogiske muligheder.
Det er Mads, der hedder Nielsen til efternavn, enig i. Han er i gang med at finde ud af, hvordan man gemmer lydoptagelser i Hval, så hans cowboyhistorie kan blive læst op.
»Privat bruger jeg it meget, og i timerne på seminariet skriver jeg også mine noter på pc. Jeg har også tidligere, da jeg gik på handelsskole, arbejdet en del med forskellige pc-programmer i undervisningen, men selv om jeg har været ude i praktik, er det første gang, jeg har set, hvordan man kan bruge det i dansk i folkeskolen«, siger han.
Mads Nielsen er fascineret af de mange kreative muligheder i Hval, og det er lige før, han er mere ivrig for at komme til tasterne end sine to unge læremestre. Mads er ikke i tvivl om, at it kan være et plus, den dag da han skal stå for undervisningen.
»Det er meget imponerende, hvad 11-årige kan på en pc. Det bør man kunne bruge, hvis man arbejder som lærer«, siger han.
Ved et af de andre langborde i festsalen er Lau Christensen og Andreas Nygaard Kristensen, begge 2. klasse, ved at undervise de to lærerstuderende Mikkel Paulsen og Kenneth Johansen. Lige nu lærer de dem, hvordan man sætter baggrund ind på et scenebillede. Det er lidt svært, men Lau kommer igennem processen, og han synes, at Mikkel og Kenneth er rigtig gode, når bare de bliver hjulpet lidt på vej.
Mikkel Paulsen har fået en god idé.
»Det er oplagt at bruge de programmer, som jeg har lært at kende i dag, når elever skal skrive stil. Det vil jeg prøve at gøre brug af, når jeg kommer i praktik igen. Der er stor forskel på, hvor meget skolerne bruger it i undervisningen, men som lærerstuderende kan man godt tage nogle initiativer«, siger han.
God introduktion
Lene Hahn bevæger sig rundt langs bordene, stopper op og lytter eller tager en snak. Hun er lærer på Hjerk-Harre Skole og spændt på, hvordan arrangementet forløber.
»Det er dejligt at se, hvordan de studerende og børnene nærmest leger sammen om opgaverne. Når vi får studerende i praktik på skolen, kan nogle af dem rigtigt meget på en pc, andre er mere tøvende, men de har som regel intet kendskab til at bruge it i undervisningen. Der går et stykke tid, før de er helt med. Derfor er det en god idé så tidligt som muligt at introducere dem til de pædagogiske muligheder«.
For eleverne fra Hjerk-Harre Skole er det stort, at de kan noget, som voksne ikke kan. Bjørn og Jacob er dybt optaget af at fortælle Mads, hvordan man iscenesætter en gyserhistorie ved hjælp af drager og spøgelser. Det er ikke nok at hente dem frem fra galleriet, de skal have den rigtige størrelse, roteres og forsynes med rekvisitter. Det sidste volder problemer. Ganske vist er det nemt nok at finde en kniv og gøre den bloddryppende, men hvordan får man den til at se rigtig ud i hånden på et spøgelse?
Mads er hurtigt inde i tankegangen, men han er i tvivl om, hvor de forskellige redskaber er placeret i programmet. Bjørn hjælper ham på vej.
Oplagt initiativ
Set fra Programdatatekets synsvinkel er eftermiddagen på Skive Seminarium lykkedes over al forventning.
»Jeg ved ikke, om det passer, men man hører med jævne mellemrum, at lærerstuderende ikke er gode til it. Derfor er det oplagt at tage et initiativ som dette. At vi samtidig skaber større kendskab til Hval er blot en sidegevinst«, siger Mads.
Mads, Jacob og Bjørn er ved at have styr på dagens sidste opgave. De har i fællesskab skrevet og iscenesat bogen »Fedesen«, som Bjørn står som forfatter af. Til sidst læser Bjørn teksten op og lytter det læste igennem, så han kan høre, om historien er mundret fortalt. Det er den, og resultatet bliver gemt i hans mappe, før computeren slukkes.
Hjerk-Harre Skole er en af de 75 skoler, der er med i ENIS-netværket for it-innovative skoler. Netværket blev dannet i 2005, og skolerne deltager i øjeblikket i det såkaldte Spredningsprojekt. Det går ud på at sprede gode it-erfaringer, resultater og produkter. Besøget på Skive Seminarium er et led i projektet. Skolen har 0.-6. klasse med 68 elever og otte lærere.»Mads har ikke prøvet at arbejde med computer på en skole, så han skal lige se, hvordan vi gør« Bjørn, 5. klasse, Hjerk-Harre Skole»Det er dejligt at se, hvordan de studerende og børnene nærmest leger sammen om opgaverne« Lene Hahn, lærer på Hjerk-Harre Skole