Debat
Der skal der tages fat om nældens rod, hvis man skal løse lærermanglen. Det handler nemlig ikke kun om læreruddannelsen, mener Gitte Rasmussen og Jonas Fisker. Det skal også være mere attraktivt at være lærer.
Foto: privat
Debat: En ny læreruddannelse løser ikke lærermanglen
Den nye læreruddannelse betyder måske, at vi får bedre lærere ud på folkeskolerne om fire år. Men det kommer ikke til at tiltrække flere studerende. Det er nemlig rammerne ude i folkeskolen, der får de unge til at fravælge lærerfaget.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I april var et år siden, at
bekendtgørelsen til den nye læreruddannelse faldt på plads. Dengang var
politikerne på Christiansborg meget fortrøstningsfulde: Med den nye aftale, der
sikrede mere praktik og større faglighed, ville flere unge vælge at blive lærer.
Men
indtil videre ser virkeligheden anderledes ud. Tallene for kvote
2-ansøgningerne viser, at tilslutningen til læreruddannelsen falder igen.
De unge
mennesker fravælger stadig et arbejdsliv bag katederet. Muligvis på baggrund af
de utallige afsløringer og historier om en presset folkeskole og et hårdt
lærerliv i medierne.
Det er et
kæmpe samfundsproblem, der skal løses.
Kig nu på forholdene i folkeskolen
Den nye læreruddannelse betyder
måske, at vi får bedre lærere ud på folkeskolerne om fire år. Men det kommer
ikke til at tiltrække flere studerende – ligesom det heller ikke gjorde det, da
man ændrede læreruddannelsen i 2006 og 2013.
Derfor
skal der tages fat om nældens rod. Det handler nemlig ikke kun om
læreruddannelsen, det skal også være mere attraktivt at være lærer. Det kræver
politiske prioriteringer:
Først
skal der være de nødvendige resurser til at lykkes med gode faglige resultater,
trivsel og inklusion. Folkeskolen er underfinansieret. De kommunale politikere
forsøger at strække budgetterne, men den økonomiske spændetrøje er for stram.
Dernæst
er lærerlivet for hårdt. Mange unge lærere giver hurtigt op, der er for mange
undervisningstimer, for lidt tid til individuel og fælles forberedelse og til
efterbearbejdelse af undervisningen.
Til sidst
skal respekten for lærerprofessionen styrkes. Det kræver en stor indsats af
alle parter rundt om folkeskolen. Man skal vise, at lærerjobbet er spændende,
alsidigt og meningsfyldt. Her har Danmarks Lærerforening og
Undervisningsministeriet en stor kommunikationsopgave.
Der mangler penge i folkeskoleaftalen
På Christiansborg bør politikerne også sætte sig til
forhandlingsbordet igen. Den nye politiske aftale om folkeskolen imødekommer
slet ikke de udfordringer, skolen står med. Første og vigtigste bundne opgave
er at finde flere penge frem – gerne inden det hele bliver brugt på krudt og
kugler.
Dernæst
skal den forbedrede økonomi indgå i en genopretningsplan. Det er vigtigt, at
pengene ikke afsættes til bureaukrati. Pengene skal gå til ekstra hænder i
klasserne og bedre tid til den enkelte lærer, for det er der, hvor behovene er.
Unge
mennesker vil gerne arbejde i meningsfulde job, hvor de selv har indflydelse på
indholdet. Det tilbyder lærerjobbet. Så det er ikke grundpræmissen for jobbet,
den er gal med. Det er rammerne, og de kan gudskelov ændres.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk