Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De studerende på Odense Seminarium har akut fået beskåret deres undervisningslektioner med helt op til 18 procent. Derudover bliver en del af holdundervisningen erstattet af fælles forelæsninger og andre undervisningsformer.
Årsagen er pludselige økonomiske problemer, der dagen før sommerferien resulterede i, at ledelsen uden varsel fyrede seminarielærere, for hvad der svarer til 15 årsværk.
'Seminariet får svært ved at opretholde kvaliteten i uddannelsen, når der bliver skåret så drastisk i timetallet. Uddannelsen må nødvendigvis blive dårligere. Besparelserne er alt for store til, at effektiviseringen kan få en positiv effekt', siger Rasmus Petersen, der studerer på fjerde årgang og er formand for De Studerendes Råd (DSR) på Odense Seminarium.
'Lærerne får mindre tid til den enkelte studerende. Vi kommer til at mangle faglig refleksion og modspil på et højt fagligt niveau. I stedet bliver vi nødt til at søge modspillet i hinanden', fortsætter Rasmus Petersen.
Overvejer at skifte seminarium
Britt Panikovski studerer på årgang, og hun er i vildrede over situationen.
'Jeg overvejer alvorligt, om jeg skal flytte seminarium. Jeg vil helst ikke dumpe i mine liniefag, og jeg ønsker heller ikke at blive en dårlig lærer'.
Hun har netop fået at vide, at hun i år kun skal have 50 lektioners decideret undervisning i sit nye liniefag matematik.
'Det er simpelt hen for lidt. Jeg skal nå at lære en masse ny og ukendt matematik og samtidig finde ud af, hvordan jeg didaktisk griber faget an. Den viden tror jeg ikke på, at jeg kan tilegne mig ved selvstudium. I folkeskolen foregår matematik på en helt anden måde, end da jeg selv gik i skole, så jeg har absolut ingen erfaringer at læne mig op ad', siger Britt Panikovski.
Også Marianne Ditlevsen er bekymret for sin uddannelse.
'Jeg har det ikke godt med at skulle ud i folkeskolen efter så lidt undervisning. I gennemsnit har jeg haft 15 lektioner på ugebasis, og nu bliver det skåret endnu mere. Det er en rigtig møgsituation! Jeg er bange for, at jeg ikke kan leve op til de krav, samfundet stiller til folkeskolen', siger Marianne Ditlevsen, der studerer på tredje årgang.
De studerende bekymrer sig med god grund, mener Klaus Kaae, der sidder i bestyrelsen af seminarielærerafdelingen i Dansk Magisterforening.
'Seminariets studieordning er et udtryk for de værdier, seminariet mener at varetage. Når der sker en så kraftig besparelse af studietilbuddet, kan der ikke undgå at ske en udhulning af det, Odense Seminarium betragter som vigtigt', mener Klaus Kaae.
Han vil ikke udelukke, at omlægningsmanøvrer på sigt kan styrke kvaliteten, men det forudsætter, at forandringerne og besparelserne er velgennemtænkte.
'På Odense Seminarium forekommer det at ske under panik og hovsa. Man har dramatisk lavet om på forudsætningerne uden at inddrage hverken de studerende eller lærerne', siger Klaus Kaae.
vh
Forløbet på Odense Seminarium
- ¡Dagen før sommerferien får de ansatte besked om, at Odense Seminarium har et underskud på syv millioner kroner. Halvdelen mangler, fordi 60 studerende færre end budgetteret har fuldført deres semester.
- ¡Ledelsen fyrer seminarielærere, for hvad der svarer til 15 årsværk.
- ¡Samme dag giver seminarielærerne ledelsen et mistillidsvotum.
- ¡Bestyrelsen bakker ledelsens beslutning op.
- ¡Over sommerferien forhandles der på livet løs om, hvordan uddannelsen skal hænge sammen.
- ¡Anden og tredje årgangs studiestart udskydes en uge, og fjerde årgang møder tre dage senere end planlagt.
- ¡Undervisningslektionerne bliver beskåret med 15 til 18 procent.
- ¡I 2000 var der 12,5 studerende per seminarielærer. I 2002 er tallet 18 til en.
- ¡31. august fremlægger rektor Torsten Enemærke en handlingsplan for bestyrelsen. Seminarielærerne fastholder deres mistillidserklæring. Rektor Torsten Enemærke fritstilles.
- ¡4. september skriver den konstituerede rektor Keld Vorup Sørensen til Undervisningsministeriet og anmoder om en forhandling om seminariets økonomi.
- ¡18. september skal en arbejdsgruppe bestående af de studerende, de ansatte og Keld Vorup Sørensen fremlægge en ny handlingsplan for seminariets fremtid.