Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Koncentreret lodder Sissel en komponent mindre end et knappenålshoved på printpladen. Rundt om hende arbejder 21 andre lige så koncentreret.
6.b fra Samsøgades Skole i Århus er jobsnusere på Teknisk Skole, hvor de er i fuld sving med at lave blinkende baglygter.
'De bygger et stykke avanceret elektronik', siger Jens Buur, elektroniklærer på Teknisk Skole.
'De er absolut ikke for små til det i 6. klasse. Tværtimod. De vil gerne og kan sagtens finde ud af det'.
Selv om Sissel Helm-Petersens drømme går i en helt anden retning, synes hun, det er fint at prøve kræfter med elektronikken.
'Jeg vil nok hellere arbejde med mennesker, men det er altid godt at prøve noget nyt', siger hun og tilføjer, at det ikke er spor for tidligt at snuse til arbejde og uddannelse i 6. klasse.
'Man tænker jo lidt på, hvad man vil være, men man ved det jo ikke sikkert. Så det er godt at vide noget om mange uddannelser', siger hun.
Forankret i undervisningen
Jobsnusningen begynder hjemme i klassen. Læreren og eleverne arbejder med en bestemt virksomhed og dens produkter og forbereder sig på at besøge virksomheden.
Så besøger klassen virksomheden. 'Sansebesøget', kaldes det, fordi idéen er, at eleverne oplever og suger til sig. Efter besøget arbejder klassen med de indtryk, besøget gav.
Derefter vælger alle én bestemt arbejdsfunktion, de gerne vil undersøge nærmere. De forbereder blandt andet spørgsmål til en medarbejder med det pågældende arbejde.
Så besøger eleverne igen virksomheden. Denne gang følger de i grupper en medarbejder, der fortæller om sit arbejde, og eleverne stiller spørgsmål.
Til sidst er klassen på en erhvervsskole. Det kan være Social- og Sundhedsskolen, Teknisk Skole, Maskinmesterskolen eller Handelsskolen, alt efter hvilken type virksomhed klassen har besøgt. Efter besøgene laver eleverne en avis til virksomheden om klassens oplevelser.
'Jobsnuseren' skaber sammenhæng mellem undervisning, arbejde og uddannelse, fortæller skolekonsulent Christian Bang Kristensen.
'Når klasser er på 'sodavandsbesøg' på en virksomhed, indgår besøget ikke i en bevidst undervisningsmæssig sammenhæng. Men i Jobsnuseren snakker eleverne med medarbejderne, ser, hvad de laver, ser, hvor de bliver uddannet, og bearbejder det bagefter i klassen. På den måde bliver de bevidste om sammenhængen mellem uddannelse og arbejde', siger han.
Alle sanser åbne
Jobsnuseren henvender sig til elever i 6.-7. klasse.
'I den alder har eleverne ikke lagt sig fast på, hvad de vil være. De er åbne. Derfor er det godt, at de får en masse indtryk og oplevelser, de kan gemme til senere', siger Christian Bang Kristensen og tilføjer, at mange af eleverne desuden ser noget andet arbejde, end de er vant til.
'Typisk møder de 10-15 meget forskellige arbejdsfunktioner på samme virksomhed. De ser ingeniører, økonomer, kontorpersonale og produktionsmedarbejdere. Det giver dem en større forståelse for, hvor mange muligheder en virksomhed rummer', siger han.
'Virksomheder er generelt ikke orienteret mod 6.-7. klasse. De er skeptiske over for, om eleverne får noget ud at det, men de er samtidig interesserede i at gøre de unge opmærksomme på deres branche. Kun én virksomhed har trukket sig ud af projektet igen, og det skyldes interne omstruktureringer. De øvrige klør på endnu en gang', siger Christian Bang Kristensen.
Tilst Skole håber at komme med i Jobsnuseren for tredje gang. Skolevejleder Knud Erik Byrialsen deltager som regel sammen med klasselærerne i virksomhedsbesøgene.
'Det er noget af det bedste, jeg har oplevet', siger han, 'eleverne får øjnene op for, at det kræver en uddannelse at udføre stort set alle funktioner. Desuden går det op for nogen, at der findes andet spændende arbejde end at være professionel fodboldspiller. Jobsnuseren kan godt være med til at gøre nogle drømme mere realistiske'.
Når Knud Erik Byrialsen senere har uddannelsessamtaler med jobsnuser-elever, tager han ofte udgangspunkt i deres fælles oplevelser.
'Jeg spørger om, hvad eleven synes om et bestemt arbejde. Jeg anbefaler ikke jobbet, men bruger oplevelsen som indgangsvinkel. Andres interesser ligger måske langt fra det, de oplevede, og så bringer jeg ikke Jobsnuseren på bane', siger han.
Solveig Korreborg er klasselærer i 8.c på Tilst Skole. Hendes klasse var jobsnusere sidste år. Hun har haft stor glæde af at bruge sine erfaringer.
'Eleverne har fået et fælles, konkret udgangspunkt for at snakke om uddannelse og arbejde. Hvad er forskellen på handelsskolen og teknisk skole? Hvad vil det sige at være organiseret? Hvad betyder HK? Alle disse spørgsmål bliver meget mere konkrete, når vi har en fælles oplevelse at koble svarene på', siger hun.
Flere af eleverne i hendes klasse fik rokket ved deres fordomme, da de var på besøg hos DSB.
'Mange af eleverne tror, at de, der arbejder på kontor, tjener meget, mens de, der går i kedeldragt, kun tjener lidt. De fandt ud af, at dem med olie på fingrene altså godt kan have råd til at bo i hus', siger hun.-Annette Fruergaard Grandt er freelancejournalist
Jobsnuseren
Skolekonsulent Christian Bang Kristensen i Århus har sammen med klasselærere, skolevejledere, en virksomhedsrepræsentant og repræsentanter fra LO og Dansk Arbejdsgiverforening udviklet Jobsnuseren. Sidste år deltog 50 klasser, og i år får endnu 50 klasser chancen.
Jobsnuseren giver mulighed for at besøge mange forskellige typer af virksomheder. I Tulip og Føtex besøger jobsnuserne bager- og slagterafdelinger. Terma Elektronik og Tele Danmark viser dem indenfor i elektronikkens verden, og Århus Kommunehospital og Psykiatrisk Hospital i Risskov viser vejen til sundhedssektoren.
Jobsnuseren henvender sig til elever i 6.-7. klasse.
Omkring 20 virksomheder åbnede sidste skoleår dørene for jobsnusere.
Mere information hos:
LO Århus Skolekontakt
Telefon 8612 9255
E-mail: LO-Aarhus@net.dialog.dk mailto: LO-Aarhus@net.dialog.dk