Elevens alsidige personlige udvikling
Ministeriet senderinspiration ud
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da undervisningsminister Margrethe Vestager i foråret lancerede ideen om klarere faglige mål, fastholdt hun samtidig, at det ikke måtte føre til, at skolerne glemte de bløde værdier.
Nu har ministeriet så udsendt 'Beskrivelserne af elevens alsidige personlige udvikling', som er et inspirationsmateriale til kommuner og skoler.
Materialet giver en lang række eksempler på, hvordan skoler kan arbejde med den personlige udvikling. De er delt op i tre grupper: 'Mange måder at lære på', 'Lyst til at lære', 'At lære sammen'.
De tre grupper er hver for sig opdelt i en række pinde med eksempler på, hvad en skole eller lærer kan gøre. For eksempel skal eleverne lære at 'håndtere følelser'. Det kan skolen gøre ved blandt andet 'at lægge vægt på, at eleverne i klassens tid har lejlighed til at udtrykke deres oplevelse af klassens trivsel'.
'Udspillet signalerer, at samspillet mellem det faglige og den personlige udvikling er det vigtigste i skolens virke', siger formand for pædagogisk udvalg i DLF, Jørgen Stampe. 'Og det lapper på, at de faglige delmål for dansk og matematik kom først'.
Han håber, at dette 'samspil bliver skrevet ind i de nye fagmål, og at fagmålene for dansk bliver revideret i overensstemmelse hermed'.
Han mener desuden, at det er et godt signal, at det ikke er et færdigt materiale, ministeriet sender ud, men at ministeriet 'respekterer, at det er en proces at få beskrevet arbejdet med elevernes personlige udvikling'.
Ministeriet vil udsende en egentlig vejledning i januar.
jvo
Bløde værdier
Der er fløjtet op til debat om, hvordan eleverne skal tilegne sig sociale og personlige kompetencer. Undervisningsministeriet udsendte således i sidste uge et 'inspirationsmateriale' med 'Beskrivelserne af elevens alsidige personlige udvikling'. I selvsamme uge udgav Kommunernes Landsforening en pjece om samme emne: 'Værdsæt skolen - metodekommode II'. Som med de faglige mål skal det gøres klarere, hvad eleverne egentlig skal lære på det personlige og sociale plan. Materialet er desuden sendt til høring hos relevante organisationer, herunder DLF. Ministeriet vil på baggrund af debatten udgive en vejledning i januar. De to udspil kan læses på henholdsvis www.kl.dk/235094 og www.uvm.dk