Lærere svigter matematiksystem

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Brøkregning på nodepapir og mulighed for direkte afspilning af mellemregningerne.

Det er en af mange farvestrålende muligheder, som matematiksystemet 'InterMat 4 og 5' tilbyder. Systemet består af bøger, en cd-rom og en hjemmeside, hvor skoler kan udveksle erfaringer. Men klikker man sig ind for at finde elevopgaver, ser hjemmesiden gabende tom ud.

I maj måned i år blev 'InterMat 4 og 5' ellers valgt som én ud af tre kandidater til Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris. Selve prisen gik til et materiale til samfundsfag, men 'InterMat 4 og 5' blev kåret med begrundelsen: ''InterMat' udnytter IT i højere grad end andre systemer, og det viser nye muligheder'.

Gyldendal Uddannelse sendte 50 gratis klassesæt ud. Eneste omkostning var 600 kroner, som et halvt års opkobling koster. Kun 15 skoler var interesserede i at prøve, og kun én skole har valgt at købe systemet.

'Vi så det her som et udviklingsprojekt. Men vi havde helt klart håbet, at det ville sælge noget mere. Konsekvensen er, at vi ikke går videre med det. Vi ser nomineringen til Undervisningsmiddelprisen som et klart tegn på, at der ikke er noget galt med matematikken. Vi kan kun tolke det sådan, at skolerne ikke er klar til IT, der på den måde integreres i undervisningen', siger Mathias Bruun, redaktionschef hos Gyldendal Uddannelse.

Formand for Danmarks Matematiklærerforening, Lene Christensen, mener, at der kan være mange grunde til, at lærerne ikke har taget 'InterMat 4 og 5' til sig. Hun nævner mangel på computere og efteruddannelse som mulige årsager.