Tillykke! Else Marie Berg vandt turen til Paris. Læs artiklen med vurderingerne af stile og lærernes argumenter på folkeskolen.dk
Michel Angot
Fransklærere er gode til at give karakterer
En gennemgang af begrundelser for karakterer viser stor enighed. Men grammatik og kulturkendskab vægtes forskelligt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan skriver danske elever på fransk? Hvordan bedømmer lærerne elevernes præstationer? Og hvad lægger de vægt på?
Med afsæt i læreres begrundede karakterer for to elevstile i konkurrencen på folkeskolen.dk i september-oktober 2010 har Leon Aktor Danièle Eychenne, Helle Boelt Hindsgaul, Eva Kambskard og Hubert Trigalo gennemgået deltagernes faglige argumenter og elevernes besvarelser.
Hurdlen er verbalsystemet
Tanken er, at deres kommentarer og overvejelser kan give inspiration til den kollegiale diskussion om, hvad der skal lægges vægt på i den daglige undervisning og i karaktergivningen. Gennemgangen kan læses på folkeskolen.dk ved siden af elevernes besvarelser.
Både når det gælder folkeskolens afgangsprøve og prøven efter 10. klasse, »vidner konkurrencedeltagernes indsendte karakterer om god konsensus om, hvordan en god besvarelse 'ser ud'«, skriver forfatterne, hvoraf de fire er medlemmer af Undervisningsministeriets opgavekommission for fransk.
»Der er ingen tvivl om, at verbalsystemet er den store hurdle på fransk«, skriver de efter at have konstateret, at det er verbalbøjningerne, der har optaget konkurrencedeltagerne mest. Og så følger der lidt kollegial kritik: Ingen af de deltagende lærere synes, at elevens verbalfejl er meningsforstyrrende. Men en del mener, at der er så mange verbalfejl, at det skæmmer helhedsindtrykket, og andre synes, at nogle af bøjningsfejlene er for graverende.
Læs alle argumenterne
Klik på temaet »Fokus på fransk« på folkeskolen.dk og læs hele artiklen »Arbejdet med skriftlig fransk - med afsæt i Folkeskolens konkurrence«. Den er på fem A4-sider. De to elevbesvarelser gennemgås, karakterer og argumenter kommenteres, og konkurrencedeltagernes karakterer sammenholdes med, hvad eleverne faktisk fik ved afgangsprøverne i sommer.
De vandt
Konkurrencens weekendophold for to i Paris blev vundet af Else Marie Berg, Broager.
Mikkel Ilve, Fredensborg, og Brian Munch, Vejle, vandt hver 12 eksemplarer af hæftet »Vive le cinéma«, mens Jannie Zaikowska, Randers, og Margit Nielsen, Ry, vandt hver 12 eksemplarer af hæftet »Rue de la Perle«.
Vinderne har fået besked.