Kongres om rummelighed og skolens fremtid

Torsdag og fredag i næste uge holder DLF kongres. Læs nyhederne på folkeskolen.dk, find resolutioner og se interview via web-tv på dlf.org

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag-fredag den 25.-26. september samles Danmarks Lærerforenings kongres i Falconér Center på Frederiksberg. Det er en såkaldt »lille kongres«, hvor formanden ikke aflægger beretning, men hvor man skal drøfte aktuelle emner.

Rummelighed til kritisk debat

Det står klart, at problemerne med skolens såkaldte rummelighed vil komme til debat. Det samme gælder samfundets økonomiske politisk og dermed kommunernes økonomiske problemer og skolernes udfordringer med at yde den undervisning, som loven foreskriver.

Vigtige punkter på dagordenen er også DLF's projekt »Fremtidens Skole« og »Foreningens strategiske fokus i det politiske arbejde 2008/09«. Debatten om fremtidens skole bliver utraditionel, kongressen suspenderes nemlig nogle timer, hvor de delegerede skal arbejde i grupper om en række temaer, som blandt andet er blevet formuleret på to DLF-konferencer, der netop er gennemført (se reportagerne i Folkeskolen nummer 21 eller på folkeskolen.dk: »Eleverne skaber fremtiden« og »Læreren får hovedrollen i fremtiden«).

Tilhørerne bliver hørt

Kongressens tilhørere får mulighed for at give deres besyv med ved forskellige diskussionsboder i forhallen, ligesom foreningens næste halve års åbne medlemskurser har fremtidens skole som hovedtema.

På forhånd ser det ud, som om kongressen denne gang kun vil vedtage få resolutioner - en kommunikationsform, som i vid udstrækning har overlevet sig selv.

tt@dlf.org