Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Gennem mange år har kulturinitiativet »Golden Days in Copenhagen« arrangeret spændende kulturelle og kunstneriske aktiviteter i nogle uger på vidt forskellige lokaliteter. Museer, koncerter, foredrag, teaterforestillinger og oplæsningsarrangementer er blot en lille udsnit af de mange aktiviteter. Med et lille, men kompetent og entusiastisk sekretariat udrettes der små mirakler for begrænsede midler. I år er temaet 1920'erne og 1930'erne.
For nogle år siden var det romantikken i 1800-tallet, der var temaet, og det år var det ekstra påfaldende, at navnet var engelsk, for engelsk sprog var nærmest ukendt dengang. Langt hovedparten af alle aktiviteter henvender sig da også til danskere, især vel personer, der har København inden for rækkevidde. Men nu hedder det altså Golden Days, og det kan der ikke laves om på. Navnet har åbenbart så stor gennemslagskraft, at Illum annekterede det i en salgskampagne.
I 1920'erne og 1930'erne stiftede mange bekendtskab med jazzen eller negermusikken, som kritikere kaldte den. Ordet jazz er oprindelig et amerikansk slangudtryk, der betegner energi, liv, ja det kan endog bruges om en kønsakt. Der er gang i det ord, ligesom der er i 30'er-ordet swing, som vi kender fra det danske ord sving(e). Det er årtierne, hvor Robert Storm Petersen og Poul Henningsen på hver deres måde optræder som sprogfornyere, blandt andet gennem det nye medie radioen.
I Statsradiofonien, som DR hed dengang, lagde man vægt på folkeoplysning og autoritativ nyhedsformidling. Man dyrkede gymnastik, både for kvinder og mænd, idræt og gymnastik stod højt på dagsordenen i disse årtier med navne som Ragnhild Hveger, Lille henrivende Inge og seksdagesrytteren Willy Falck Hansen.
Funkis-stilen kom til at præge nybygningerne. Navnet har naturligvis med funktionalismen at gøre, men i denne specielle form stammer det fra svensk. Der var i Stockholm en udstilling om funktionalismen i 1930, og endelsen -is var og er produktiv i svensk, jævnfør godis, som ikke betyder god is, men godter.
I mellemkrigstiden slog reformpædagogikken for alvor igennem. Eleverne skulle udforske verden, udfolde sig og tilegne sig viden under friere rammer, og Sven Møller Kristensen og Bernhard Christensen skrev en dengang stærkt omdiskuteret musical »Skolen paa Ho'det«. Bemærk stavemåden. Nu skulle det naturlige talesprog repræsenteres i skriftsproget, måske efter Poul Henningsens mønster. Der er stor inspiration at hente i Golden Days-udgivelsen »København i en Jazztid« - også til brug i undervisningen.
Professor Higgins