Malene de Lemos mener, at lærere med fordel kan blive bedre til at fornemme og tolke elevers adfærd og reflektere over deres egen rolle. ”Det skal vi turde tale mere om”, siger hun.Foto: Jon Spangsvig
”Som ny lærer spekulerer jeg sindssygt meget over, hvordan jeg kommunikerer og danner relationer til eleverne”
”Et inspirerende og vigtigt projekt!” Med disse ord om hendes bachelorprojekt fra læreruddannelsen vandt Malene de Lemos i år hele to priser på Lærerprofession.dk. Som nyuddannet lærer gør hun sig nu sine første erfaringer med emnet for hendes projekt: At have eleven og sig selv på sinde i feedbacksamtaler.
“Den læring, jeg har
fået fra mit projekt, er blandt andet, at jeg har fokus på at være nærværende
over for mine elever”, fortæller Malene de Lemos.
Annonce:
Hendes
bachelorprojekt “At have eleven og sig selv på sinde i feedbacksamtaler” løb i
november med hele to priser på Lærerprofession.dk: 2.-prisen for årets bedste
bachelorprojekt fra læreruddannelsen og
fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling.
Det afsluttende projekt fra læreruddannelsen
er i høj grad med i bevidstheden, når Malene de Lemos går på arbejde på
Dalumskolen i Odense, hvor hun underviser i dansk og engelsk på 6., 7. og 9.
årgang:
OM LÆRERPROFESSION.DK
Årets
bedste bachelor- og pædagogiske diplomprojekter (PD) fra landets
læreruddannelsessteder kåres hvert år ved en stor prisfest arrangeret af
Lærerprofession.dk.
Lærerprofession.dk
drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen.
Projektet
støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels
Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
“Som ny
lærer spekulerer jeg sindssygt meget over, hvordan jeg kommunikerer og danner
relationer til eleverne. Ikke kun i feedbacksituationer, som mit projekt
handler om – men generelt i samværet med eleverne”.
Her kan Malene de Lemos trække på sin
undersøgelse, der viser, at elementer som nærvær, positive følelser og
selvfølgelig lærerens faglige og didaktiske kompetence har stor indflydelse på
elevernes udbytte af undervisningen.
Annonce:
I projektet
undersøger Malene de Lemos, hvad relationen mellem feedbackgiver og -modtager
betyder i forhold til elevens faglige udbytte af en feedbacksamtale om
skriftlig fremstilling i dansk.
Projektets
case er en erfaren efterskolelærer med det, Malene de Lemos betegner som
“højtpræsterende elever”, det vil sige en lærer, der er rigtig god til at
skubbe til elevernes faglige udvikling.
Læreren er vellidt blandt eleverne, men
arbejder også meget bevidst med det relationelle i sin hverdag, fortæller
Malene de Lemos.
“Jeg ville
bruge en lærer, der var dygtig – eller i hvert fald erfaren i at danne
relationer, og det skal man jo i allerhøjeste grad gøre, når man er på en
efterskole. Jeg udvalgte hende bevidst med det formål at belyse, hvad det er,
hun gør, som er så godt”.
Annonce:
Nysgerrig på lærerens nonverbale kommunikation
Undersøgelsen skulle nemlig ikke være et
eksempel på, hvad der ikke fungerer i relationen mellem lærer og elev i
feedbacksituationer.
Tværtimod pointerer den unge lærer, at vi kan lære meget
af at studere det, der virker.
“Jeg ville
gerne have, at andre kunne bruge min undersøgelse til at finde ud af, hvilke
elementer man som lærer kan træne for at styrke den følelsesmæssige forbindelse
til elever, når man giver feedback”, siger Malene de Lemos.
Annonce:
Ideen til professionsbachelorprojektet
opstod, fordi hun undrede sig over, at feedback kun fyldte lidt på
læreruddannelsen og i praktikker, selv om forskning viser, at det giver elever
stort fagligt udbytte.
Hun undersøgte forskning om feedback – og fandt den newzealandske
professor i uddannelsesvidenskab John Hatties feedbackmodel fra 2009 – men
konstaterede, at der ikke er noget forskning om, hvad relationen mellem lærer
og elev betyder for den måde, eleven optager den faglige feedback på.
Det er
kun sparsomt belyst, hvad for eksempel lærerens nonverbale kommunikation kan
betyde for faglig udvikling.
Feedback kan være med til at skabe – og forbedre – relationen med eleven. Man ser eleven under fire øjne og har fokus på dem og det, de har lavet
Malene de Lemos, lærer på Dalumskolen
“Så tænkte jeg, at det skulle jeg da dykke
ned i, når der nu ikke var ret meget forskning om emnet – og så syntes jeg, det
var mega- spændende, fordi jeg selv er meget nysgerrig på relationsdelen af
lærerjobbet”, siger Malene de Lemos.
Annonce:
Tidligere
havde Malene de Lemos stiftet bekendtskab med Louise Klinge, forsker i
lærer-elev-relationer, der i sin forskning præsenterer en klar sammenhæng
mellem elevers læring og læreres følelsesmæssige samspil med dem – for eksempel
i form af empati og ros.
“Forskningen viser, at relationen er tungen på
vægtskålen, i forhold til om eleverne er til stede i undervisningen og tager
imod det faglige – og det kan man jo overføre til feedbacksamtaler”, fortæller
Malene de Lemos.
Derfor blev fokus i projektet at finde ud af,
hvad det helt præcis var, den kompetente efterskolelærer gjorde, når hun
interagerede med sine elever i samtalerne.
Fem lærere belønnet for deres projekter
BEDSTE
BACHELORPROJEKT
-pris Sanne Hjortshøj for ”I
begyndelsen var bevægelsen – undersøgelse af en bevægelsesorienteret tilgang
til elevernes alsidige udvikling”. Læreruddannelsen i Silkeborg ved Via
University College.
-pris Malene de Lemos for ”At have
eleven og sig selv på sinde i feedbacksamtaler”. Læreruddannelsen i Odense ved
Erhvervsakademi og Professionshøjskole UCL.
-pris Lea Jeberg Slot for
”Matematikkultur og udvikling af matematisk kompetence”. Læreruddannelsen i
Nørre Nissum ved Professionshøjskolen Via UC.
SÆRPRIS
OM SKOLENS DANNELSESBIDRAG
Sanne Hjortshøj for ”I begyndelsen var bevægelsen – undersøgelse af en
bevægelsesorienteret tilgang til elevernes alsidige udvikling”.
Læreruddannelsen i Silkeborg ved Via University College.
Fagbladet
Folkeskolens pris for fornem formidling
Malene de Lemos for ”At have eleven og sig selv på sinde i feedbacksamtaler”. Læreruddannelsen i Odense ved Erhvervsakademi og
Professionshøjskole UCL.
BEDSTE
PD-PROJEKT
-pris Eva-Maria Glimberg for
”Skolebørn med udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD)”. Pædagogisk diplomuddannelse fra
Københavns Professionshøjskole.
-pris Mette Bjarning for ”Undersøgende
matematik – om at få alle med”. Pædagogisk diplomuddannelse fra Københavns Professionshøjskole.
Når feedback får eleven til at føle sig
vinderagtig
Malene de Lemos
videooptog og analyserede efterskolelærerens feedback med elever, og herefter
brugte hun “tænke højt-protokoller”, hvor både elever og lærer skulle sætte ord
på deres oplevelse af samtalen.
Analysen havde blandt andet fokus på lærerens
nonverbale kommunikation og lærerens positive følelser og nærvær i samtalen.
Disse områder blev fremhævet af eleverne, når de skulle beskrive, hvad de
syntes, læreren gjorde for at motivere dem fagligt.
En elev beskrev, hvordan læreren gav hende en
vinderagtig følelse:
“Hun tager ligesom hænderne op og siger ‘I love it!’ og er
sådan ‘YES!’ Sådan lidt vinderagtigt”. Eleven fortsatte: “Det er lidt, som hvis
der er et spring (i gymnastik, redaktionen), man aldrig nogensinde har lavet
før, og det er første gang, man laver det ... Det er sådan, den følelse er, som
hun giver én. ‘Det var fandeme godt, det der!’”
Projektet viser også, hvordan øjenkontakt,
smil og berøring blev fremhævet som måder, læreren motiverede og skabte nærvær
på, og så oplevede eleverne, at hun var fagligt engageret og velforberedt til
samtalen.
Læreren havde blandt andet forberedt sin feedback med forskellige
farver i elevens tekst, så hun kunne guide eleven rundt i teksten med
henvisning til farver. Hun inddrog eleverne, ved at de selv skulle komme med forslag
til forbedringer af teksten og forslag til, hvordan de bedst kunne udvikle sig
inden for et område, der var svært for dem. Men hun talte også med dem om, hvad
hun kunne gøre for at hjælpe dem videre.
Bevidsthed om den emotionelle interaktion med
eleverne
Malene de Lemos
mener, at vi i højere grad skal integrere feedbacksamtaler i undervisningen,
men man skal være meget bevidst om, hvordan man gør det, så eleverne rent
faktisk åbner sig for den faglige tilbagemelding og udvikler sig.
Her tror hun,
at hendes projekt kan bidrage til refleksion og opmærksomhed på det, der ellers
kan være en tendens til at betragte som noget meget privat, fordi det går ind
og rører ved aspekter af lærernes personlighed.
“Den emotionelle interaktion med elever,
vores evne til at fornemme og tolke elevers adfærd og reflektere over vores
egen er altafgørende i vores arbejde. Det skal vi turde tale mere om”, siger
hun.
Det handler ikke om, at vi alle skal være som
læreren i undersøgelsen, men at blive bevidst om, hvordan man følelsesmæssigt
påvirker og kan påvirke elevens faglige udvikling, understreger hun.
I jobbet som lærer er Malene de Lemos i fuld
gang med at integrere feedbacksamtaler.
“Det handler om at få det tænkt ind som en
naturlig del, noget, vi bare gør, noget, vi bruger tid på og investerer i”,
fortæller hun, og derfor havde hun allerede efter få uger i sit nye job de
første samtaler med sine elever.
“Men hun kender os jo slet ikke”, var en af
de reaktioner, hun hørte fra et par elever, fortæller hun, og at kende sine
elever godt er klart en fordel.
Men omvendt ser hun en fordel i, at man også
som ny lærer i en klasse kaster sig ud i det.
“Feedback
kan være med til at skabe – og forbedre – relationen med eleven. Man ser eleven
under fire øjne og har fokus på dem og det, de har lavet. Jeg tænker, det er
givet godt ud i forhold til relationen”, siger Malene de Lemos.