Munkekærskolens PLC er kæmpestort og indeholder blandt andet et akvarium, hvor eleverne kan prøve at fodre fisk.Foto: Thomas Arnbo
Fisk kan kodes og fodres på PLC'et
Alle elever på Munkekærskolen lærer at kode. På PLC’et har de Kirsten Dam Pedersen, som lærer dem ScratchJr fra børnehaveklassen. Hun arbejder tæt sammen med lærere og medievejleder om teknologiforståelsen.
Der er konstant liv
på biblioteket på Munkekærskolen.
Annonce:
Det pædagogiske læringscenter (PLC) er
kæmpestort og rummer bøger, store planter, lydisoleret boks,
undervisningsområde med storskærm, kreative udstillinger og teknologiske
vidundere i et helt nyindrettet makerspace.
Lige nu bryder en 1. klasse sammen i fnis og
klapper, fordi PLC-medarbejderen Kirsten Dam Pedersen har kodet en frø til at
lave kolbøtter på storskærmen.
De sidder ved runde borde i
undervisningsafdelingen i PLC’et, og sammen med deres natur/teknologi-lærer Frederik Troulsen har de hele formiddagen sat af til at lære om dyrefamilier
ved hjælp af programmet ScratchJr.
“Igen!”
lyder det prompte fra en dreng.
Annonce:
Han får besked på at række hånden op, hvis han
vil sige noget. Men Kirsten Dam Pedersen lover ham, at om et øjeblik vil han
selv kunne finde ud af at få frøen til at hoppe og snurre.
“Kan den også hoppe i vandet?” spørger en
anden elev.
Frøen, de taler om, er en af de mange
grundfigurer, man kan vælge i kodeprogrammet ScratchJr og få til at bevæge sig
omkring på forskellige scener.
Kirsten
Dam Pedersen har fortalt dem om den svenske botaniker og zoolog Carl von Linné,
som elskede naturen og udarbejdede et system for gruppering af planter og dyr,
der var så godt, at vi stadig bruger det i dag 300 år senere.
Annonce:
“Måske er det en af jer, der skal opfinde et
nyt system en dag”, siger hun.
Hun har også fortalt dem, at dyr hører sammen
i seks familier med særlige kendetegn og ladet dem gætte på, hvilke dyr de
kender fra hver familie, og hvor de bor.
“Firben bor hjemme hos Enes i en kasse”,
fortæller en pige. “Det hedder et terrarium”, supplerer Enes med det samme.
HVIS DU VIL PRØVE AT KODE MED SCRATCH
Programmerne Scratch og ScratchJr er visuelle
programmeringssprog, der er udviklet for at lære børn fra fem år og opefter at
kode deres egne interaktive historier og spil.
Scratch er designet og udviklet af
nonprofitorganisationen Scratch Foundation baseret på viden fra MiT
(Massachusetts Institute of Technology).
Scratch er verdens største open
source-kodningsnetværk for børn, hvor de kan dele de ting, de skaber, og lære
af hinanden. Læs mere på scratchjr.org og scratch.mit.edu eller på Kirsten Dam
Pedersens egen hjemmeside, hvor hun giver tips til undervisning med Scratch i
indskolingen: scratch-paa-dansk.nu
Eleverne skal arbejde sammen to og to om en
iPad, vælge en dyrefamilie, et dyr og en baggrund, og så guider Kirsten Dam
Pedersen dem til, hvordan de kan få dyrene til at bevæge sig ved hjælp af små
kodningsbrikker.
Annonce:
“Du skal starte med det grønne flag”, husker en
af drengene fra sidste år.
Så er det bare spørgsmålet, om han kan finde en
akvariumbaggrund til den fisk, han og makkeren har valgt.
Flere med it-interesse
DetS er nemlig ikke
første gang, 1.-klasserne møder ScratchJr.
Annonce:
På Munkekærskolen i Solrød Kommune
laver Kirsten Dam Pedersen forløb med programmering på PLC hvert år fra 0. til
5. årgang. Hun anbefaler ScratchJr til 0.-2. årgang og Scratch fra 3. årgang og
opefter.
Inden forløbene bliver lærerne klædt på til
at kunne følge med. Det betyder også, at de kan bruge det gratis
kodningsværktøj løbende, hvis de har lyst, og det passer ind.
“Jeg har 30 timer om ugen her på PLC’et og
til undervisning. Jeg disponerer selv over min tid, så nogle uger er der meget
undervisning og andre ikke”, fortæller Kirsten Dam Pedersen.
Hun er uddannet folkebibliotekar, og
kodningen har hun lært sig selv. Da hun søgte stillingen for to og et halvt år
siden, var det bare til PLC’et – men det var, indtil de fandt ud af, hvad hun
kunne.
Munkekærskolen var med i pilotforsøget om teknologiforståelse som fag
eller fagområde i skolen, og der er stor opbakning fra ledelsen til at få den
dimension ind i undervisningen.
Hun er da heller ikke alene om interessen på skolen. Joan Jensen er medievejleder, og hun elsker,
at Kirsten Dam Pedersen er kommet til skolen.
“Det er
så fedt, at man ikke er alene med sin interesse. Det er jo ikke alle lærere,
der er lige interesserede i at bruge ny teknologi i undervisningen, og jeg har
da tit været i tvivl om, hvorvidt jeg gik den rigtige vej, for det er jo et
kæmpe område at have styr på. Så betyder det meget, at Kirsten tager sig af alt
med Scratch og sparrer med mig om en masse andet”.
Frederik Troulsen, som underviser i matematik
og natur/teknologi, er også meget interesseret i ny teknologi, og han ville
have brugt det i sin undervisning uanset.
“Men det betyder meget, at vi er flere, der
har interessen. Og det giver jo mig andre muligheder, når eleverne kommer
herned og får undervisning i kodning, som jeg så kan bygge videre på”, siger
han.
Noget for de hurtige
Undervejs kommer
eleverne på dyr, som de bliver i tvivl om, hvor hører til. For en hval, er det
en fisk eller et pattedyr? Og en flagermus? Og hvad med næbdyr?
“Der er altid nogle, der er lidt specielle.
Men det er der også i vores familier”, siger Kirsten Dam Pedersen.
Hendes undervisning er nem for eleverne af
følge med i, og den største udfordring for eleverne er faktisk at blive enige
om, hvem der skal styre iPad’en.
Efterhånden som de får dyrene i programmet til
at bevæge sig, breder latterudbruddene sig som små eksplosioner fra bord til
bord.
Det bliver sværere at kalde eleverne til samling med de traditionelle
klap, men løfter om, at de kan lære flere tricks, hvis de hører efter, virker.
“Nu lærer
jeg jer lige noget, som nogle af jer måske kan bruge. Hvis frøen skal hoppe ned
i åen, skal I vide, hvor langt den skal bevæge sig. Hvis I trykker her, får I
et gitter ind på scenen, og hver firkant svarer til et punkt, når I koder. Så
kan I faktisk tælle, hvor mange skridt der er hen til åen. Det må I gerne
prøve, hvis I har lyst. Men når man koder, må man også gerne bare prøve sig
frem og gætte”, siger hun.
En del
elever står af på gitteret, men et par stykker kigger opmærksomt og begynder at
tælle.
Kan bruges i alle fag
Kirsten Dam Pedersen
afholder også kurser i Scratch og ScratchJr i sin fritid og på mange niveauer.
Så hun er vant til også at lade højdespringerne få noget at arbejde med.
“Som jeg
ser det, kan man bruge Scratch i alle fag. Og vores ledelse ser det på samme måde, så jeg har tid til at samarbejde med lærerne
om, hvordan jeg kan understøtte deres arbejde, og hvad der kan passe ind
i deres forløb”.
Senere på
året skal hun lave forløb med kodning i billedkunst, og endnu senere skal hun
lave noget til musik.
Ved at koble Scratch sammen med et lille udbygningssæt af
ledninger og en printplade – Makey Makey hedder det – kan man lave instrumenter
af gulerødder og kartofler eller tegne tangenter med blyant på papir og spille
på dem ved hjælp af kodning og simpel elektronik.
Som afslutning på skoleåret
skal 4.-klasserne igennem et særligt forløb i dansk, som kombinerer læsning,
skrivning og programmering, og hvor forældrene også bliver introduceret til
Scratch.
Kirsten Dam Pedersen er klar, når lærerne får
en ide:
“Jeg er lige blevet booket til at lave et
forløb med julequiz og julespil til 7.-klasserne, hvor de kombinerer læsning,
skrivning, programmering og digital dannelse. For mig at se går fagene og
kodningen så fint hånd i hånd”.
Og så er det tid til en pause fra skærmene.
Hun tager eleverne med over til et 750-liters akvarium – det ene af to i
PLC’et. Her svømmer fisk i alle farver og striber på størrelse med elevernes
hænder omkring. Hun viser eleverne to slags fiskefoder og lader dem hjælpe med
at fodre.
Begejstringen vil ingen ende tage, da fiskene vælter omkring og
pisker vandet og elevernes stemmer op.
“I er velkomne hernede, når som helst I har
lyst”, siger Kirsten Dam Pedersen.