Bagest Helle Jensen Damgaard, Line Maj Wridt, Sarah Roued Thomsen, Natasia Fenger samt prisoverrækkerne Christine Antorini og Anni Matthiesen. Forrest førsteprisvinderne, PD Tina Kornbeck Nielsen og nyuddannet lærer Marie Rytter Møller, og chefredaktør for Folkeskolen Hanne Birgitte Jørgensen. Fagbladet Folkeskolen står sammen med professionshøjskolerne bag lærerprofession.dk
Foto: Klaus Holsting
Priser til praksisnære projekter
Lærerprofession.dk-priser uddelt for fjerde gang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bourdieu og Foucault kan være udmærket, sagde formand for Folketingets forsknings- og uddannelsesudvalg Christine Antorini, da hun fredag i sidste uge overrakte årets priser fra lærerprofession.dk til de tre bedste lærerdiplomprojekter. Men praksisnær forskning er endnu bedre, tilføjede hun. Og det er der alt for lidt af i dagens Danmark. Derfor var det en særlig glæde for hende at overrække priser til projekter, der alle netop er praksisnære og handlingsanvisende, sagde hun - blandt andet ét, der giver råd om, hvordan lærere kan stimulere udskolingselevers læselyst, og ét, der har fokus på vejlederens muligheder for aktivt at støtte matematikkolleger.
Medlem af priskomitéen, skolechef Torben Bugge, Randers, fremhævede den samme pointe i sin pristale.
»Diplomprojekter, der udforsker egen praksis, kan være med til at gøre en god skole bedre«, sagde han.
Det var Venstres skole- og uddannelsesordfører, Anni Matthiesen, som overrakte priserne til de tre bedste bachelorprojekter. I sin tale før overrækkelsen talte hun om vigtigheden af engagerede og dygtige lærere og opfordrede salens gæster til at lukke øjnene et par sekunder og tænke tilbage på den bedste lærer, de hver især selv har haft i grundskolen.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (Venstre) var på rundtur til en række jyske skoler fredag og sendte en videohilsen til lærerprofession.dk-prisoverrækkelsen i København, hvor hun ønskede både vindere og nominerede tillykke med deres PD- og bachelorprojekter.
»De priser, der bliver uddelt i dag, sender et signal om, at det kan betale sig at gøre sig ekstra umage. Barren er sat højt. Forhåbentlig kan det, at vi fremhæver dem, der er allerdygtigst, være til inspiration for dem, der kan gøre det endnu bedre«, sagde ministeren.
Årets særpris var sær på en meget sær måde - for den blev nemlig slet ikke uddelt, for der var ikke nogen projekter, der levede op til kravene om at sætte fokus på udfordringer med og handlemuligheder for at give alle elever - både drenge og piger - de bedste muligheder i skolen og uddannelsessystemet.
Derfor gentages emnet for særprisen - køn - igen til næste år. Der er brug for viden - ikke myter - om køn i skolen, sagde priskomitémedlem, kønssociolog Cecilie Nørgaard.
Fagbladet Folkeskolen uddelte to formidlingspriser til PD Line Maj Wridt og nyuddannet lærer Sarah Roued Thomsen for rigtig god formidling. Præcist sprog, spændende som en krimi og rigtig gode snubleord var chefredaktørens begrundelser.
Ved lærerprofession.dk-uddelingen var førstepriserne på 10.000 kroner plus boggavekort og Kähler-keramik, mens anden- og tredjepriserne er lidt mindre beløb og formidlingspriserne et weekendophold for to.