Lange skoledage giver tid til vennerne
Eleverne på Selsmoseskolen er ikke spor kede af at gå i skole til klokken 16 hver dag. For det betyder mere tid sammen med kammeraterne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg ville gerne være her hele tiden, også i weekenden. Og sove her om natten«.
Sådan lyder det fra en dreng i 1. klasse på Selsmoseskolen i Høje Taastrup. Og hans klassekammerater er enige, de synes alle sammen, det er sjovt at gå i skole fra klokken 8 om morgenen til klokken 16 om eftermiddagen.
På Selsmoseskolen har ledelse og lærere haft god tid til at planlægge overgangen til heldagsskole. Skolen søgte allerede inden forrige skoleår om at få lov til at udvide skoledagen for at løfte elevernes faglige niveau og styrke deres tilknytning til det danske samfund, men fik afslag i første omgang. Et år senere var heldagsskolen en realitet.
»I forhold til de andre heldagsskoler er det helt exceptionelt, at vi har haft så lang en forberedelse. Og alle ansatte har været inddraget i hele forløbet, så vi har kunnet udvikle et fælles grundlag, inden vi begyndte«, siger tillidsrepræsentant Lone Brandel.
Generelt har der været stor tilfredshed med indførelsen af heldagsskolen blandt både de ansatte, elever og forældre. Alle lærere fik mulighed for at skifte til en anden skole, hvis de ikke havde lyst til at være en del af skolemodellen. Kun én lærer benyttede sig af tilbuddet.
Ser kun vennerne i skolen
Eleverne har tre pauser i løbet af dagen, to gange 30 minutter og så en hel time til frokostpausen. Skolen gør meget ud af at skabe aktiviteter i pauserne. Blandt andet har de en legelærer, som sætter gang i spil og lege på græsarealerne eller i gymnastiksalen. Legelæreren skriver på en stor tavle, hvor eleverne skal gå hen, hvis de vil være med.
Også de store elever i 6. klasse er glade for den forlængede skoledag, især er pigerne begejstrede for, at de nu har fået mere tid sammen med veninderne. For selv om langt de fleste af eleverne kommer fra det nærliggende boligområde Taastrupgård, ser de ikke meget til hinanden efter skoletid.
»Mange har ikke kammerater med hjem, de er kun sammen med deres venner her på skolen. Vi har tidligere haft piger, som skrev ekstra timer på deres skoleskema derhjemme, bare så de kunne få lidt mere tid med veninderne. Vi kunne næsten ikke få dem smidt ud«, fortæller skoleleder Ellis Andersen.
Heldagsskolen stiller krav til undervisningen
David Quist har været ansat på Selsmoseskolen siden skoleårets start. Han var netop blevet færdiguddannet som lærer og søgte specifikt heldagsskolen.
»Jeg synes, det virkede, som om ledelse og kommunen havde gjort sig nogle klare overvejelser om, hvordan heldagsskolen skulle gribes an, og hvor man ville hen. Det ville jeg gerne være en del af«, siger han.
Starten var hård, for ud over at alle skulle vænne sig til den nye form, skulle David Quist også finde sine egne ben som lærer.
»Det tog lige nogle måneder at komme ovenpå og finde ud af, hvordan man virker som lærer. Samtidig stiller heldagsskolen nogle specielle krav til undervisningen, for det kan godt være svært at undervise om eftermiddagen, når eleverne er mere ukoncentrerede end om morgenen«, siger han.
Selsmoseskolen i Høje Taastrup har 180 elever fordelt på syv klassetrin fra 0.-6. Heldagsskolen gælder alle skolens elever. Efter 6. klasse sluses eleverne ud til andre skoler. Langt størstedelen af eleverne kommer fra Taastrupgård, et socialt boligbyggeri, som ligger lige ved siden af skolen. I øjeblikket har skolen fire danske elever.