Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Janne Wohlfeil går i 9. klasse i Odense. Hun har lige været oppe i afgangsprøven i biologi.
Hvad er dit indtryk af biologiprøven?
»Den virker latterlig. Der er 20 spørgsmål, men de viser kun et lille billede af, hvad man skal kunne i biologi. De første ti spørgsmål var så centreret om Grønland og udelukkende om helt specifikke ting. Det er ikke så godt, hvis man ikke har haft om det. Det havde jeg for eksempel ikke.
Det virker også forkert, at man bare skal sætte kryds i stedet for at beskrive med sine egne ord. Man når ikke rigtigt at tænke over, hvad det rigtige svar er, før man ser de forskellige svarmuligheder. Jeg kender én, der fik 12, som normalt får 7. Hun havde slet ikke regnet med at få så høj en karakter, fordi hun bare gættede ved en del af spørgsmålene. Det er lidt trist, når det drejer sig om at gætte rigtigt«.
Hvordan ville du hellere gå til prøve?
»Jeg vil hellere have en prøve, hvor jeg føler, at de finder ud af, hvad jeg kan. Det ville en mundtlig prøve vise. Det kræver selvfølgelig en del mere forberedelse, men det er helt klart den bedste metode til at finde ud af, hvad man kan, og hvad man ikke kan. Hvis det kræver for meget, så kan man lave en skriftlig prøve, men med den ændring, at man selv skal svare med egne ord i stedet for et afkrydsningsskema«.
Hvordan synes du, sværhedsgraden var?
»Det var bestemt ikke let. Der var en del ting, som jeg vidste, men så var der andre, hvor jeg blev i tvivl, fordi jeg så alle de svarmuligheder. Jeg fik 7, og jeg plejer at få 10 i standpunkt, så det er jeg bestemt ikke tilfreds med«.
mrm@dlf.org