Lærerne venter og venter på bestilte bøger

Skoler må vente i mange måneder på bøger fra forlagene. Flere lærere råder til, at man kun vælger undervisnings­materialer, der er på lager

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er én bemærkning, der altid får grinene frem hos lærerne på Lumby Skole i Odense. Når bibliotekaren meddeler, at der er kommet en lærervejledning til nogle undervisningsbøger.

»Ofte er vi færdige med at bruge bøgerne, når lærervejledningerne endelig kommer«, siger Merete Dirach Van. Hun er dansklærer på skolen, hvor de er blevet trætte af at vente på bøger og lærervejledninger.

Skriver bøger i fritiden

Et års forsinkelse på »Regnbuen 4 og 5« fra Geografforlaget. Et halvt års forsinkelse på lærervejledningen og træningshæfter til »Format 2« fra Alinea. Og matematiklærerne til 5. og 6. klasse har fundet andre øvelser, fordi de foreløbig har ventet over et halvt år på »Kontext«s fordybelseshæfter fra forlaget Malling Beck. Listen er lang over dette skoleårs forsinkede undervisningsmaterialer fra forskellige forlag. Merete Dirach Van ser det som en generel ligegyldighed fra forlagenes side.

Forlagene er dog godt klar over problematikken.

Hos Alinea beklager de ventetiden og forklarer, at processen er længere og mere kompliceret ved undervisningsmaterialer end ved almindelige bøger.

»Vi er afhængige af mange andre mennesker end os selv, for eksempel flere forfattere, grafikere og tegnere. Vi prøver at udøve super projektledelse, men når man har med mange mennesker at gøre i kæmpe projekter, så skal der bare en lille ting til, så ruller dominobrikkerne«, siger Ebbe Dam Nielsen, forlagsdirektør for Alinea.

Direktør for Gyldendal Uddannelse Mathias Bruun nævner blandt andet forfatterne som en flaskehals i udgivelsesprocessen, der nemt kan forsinke bøgerne. Det skyldes, at de fleste forfattere arbejder som lærere og skriver undervisningsbøger i deres fritid.

»Det er vigtigt for os, at forfatterne er folk, der har fingrene nede i skolehverdagen og ved, hvad der virker. Vi får ikke gode undervisningsbøger, hvis forfatterne er isoleret fra skolen«, understreger Mathias Bruun.

Et halvt års forsinkelse

På Matthæusgades Skole i København er man også træt af at vente. For tre år siden valgte skolen løbende at skifte det gamle matematiksystem ud til »Kolorit« fra Gyldendal. Sidste sommer bestilte afdelingsleder Henrik Andersen systemet til 7. klasse, og han blev lovet, at bøgerne ville komme i starten af skoleåret. Men først efter juleferien fik skolen bøgerne.

»Det er frygteligt besværligt for læreren, fordi han pludselig skulle ændre det planlagte undervisningsforløb. I et halvt år har han trådt vande med hensyn til bøger, fordi forlaget ikke har kunnet fortælle nøjagtig, hvornår bøgerne ville komme«, siger Henrik Andersen. Da bøgerne endelig kom, så var ventetiden alligevel ikke helt slut, for lærervejledningen kom først nogle uger senere.

»Reelt kan man først lægge sidste hånd på lærervejledningen, når elevbøgerne er helt færdige. Fordi der er udførlig vejledning med billeder af hver side«, forklarer forlagsdirektøren for Alinea.

På Matthæusgades Skole synes de, at det er påfaldende, at samme forsinkelse var gældende, da de året før bestilte »Kolorit« til 6. klasse.

»Det undrer mig, at forlagene gang på gang tør love mere, end de kan holde. De bør da have mere respekt for deres kunder«, siger Henrik Andersen.

»Vi er født optimister, så derfor tror vi på, at alt kan lade sig gøre. Men erfaringerne viser desværre, at det ikke altid lykkes. Derfor har vi haft fokus på det et stykke tid og pisker hinanden til at være mere realistiske«, siger direktøren fra Gyldendal Uddannelse. Forlaget har ændret strategi, så man producerer bøger til 1. klasse i et system uden at gøre opmærksom på det. Først når det er helt færdigt, markedsfører man systemet. På den måde er forlaget et år foran til at producere til næste klasse.

Lover mere, end de kan holde

Merete Dirach Van og hendes kolleger bemærkede, hvor hurtige forlagene var til at reklamere for nye bøger, da regeringen ville støtte naturfagsbøger økonomisk i 2005 og 2006. Men de oplevede også, at forlagene lovede mere, end de kunne holde, fordi bøgerne var forsinkede og de første udgaver med en del fejl.

»Vi fik rigtig travlt på forlagene, fordi vi vidste, at hvis naturfagsbøgerne først kom i 2007, så var der ingen penge. Så vi har måske lovet lidt mere, end vi reelt kunne holde«, siger Ebbe Dam Nielsen, direktør for Alinea. Forlaget havde lovet, at »Ind i Biologien« kom i 2006, men det kom først i 2007. Forlaget gjorde dog skolerne opmærksomme på det i efteråret 2006, så de kunne disponere anderledes.

Direktøren for Gyldendal Uddannelse pointerer, at der indimellem er særlige årsager til, at forlaget holder et undervisningsmateriale lidt tilbage.

»Der kan opstå ting fra ministeriets side som for eksempel drøftelsen af Fælles Mål 2. Da har vi været nødt til at holde lidt igen for at se, hvilke tendenser de peger i retning af«, siger Mathias Bruun. Det særlige kvalitetskrav for undervisningsmateriale gør også, at der skal være flere korrekturer end ved en almindelig bog.

Efter 6 og 7 kommer 8 ikke

Oprindelig skulle Matthæusgades Skole bestille »Kolorit 8«, så den nuværende 7. klasse kunne fortsætte med samme system i matematik. Men skolen skal lægges sammen med en anden skole, så lige nu er skolernes lærere ved at danne sig et overblik over, hvilke undervisningssystemer de har. Og det er heldigt, for foreløbig ser det ikke ud til, at »Kolorit 8« bliver klar til august.

»Vi er blevet klogere af skade, så vi har ikke annonceret, at 'Kolorit 8' er færdigt til skolestart, men at det vil være færdigt i løbet af skoleåret«, siger Mathias ­Bruun.

Men hvad med de matematiklærere, der har brugt »Kolorit 7« i år og forventer at kunne gå i gang med »Kolorit 8« efter sommerferien?

»Jeg vil opfordre de kunder, der har haft 'Kolorit 7', til at kontakte os. Vi vil gerne stille et andet materiale til rådighed kvit og frit, indtil 'Kolorit 8' kommer«, siger direktøren for Gyldendal Uddannelse.

»Jeg vil opfordre de kunder, der har haft 'Kolorit 7', til at kontakte os. Vi vil gerne stille et andet materiale til rådighed kvit og frit, indtil 'Kolorit 8' kommer« Mathias Bruun, direktør for Gyldendal Uddannelse