Antallet af overbygningsskoler bliver tredoblet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til august er der næsten tre gange så mange skoler, der enten udelukkede har elever i de ældste klasser eller har samlet de ældste elever på en selvstændig matrikel. Det bringer det samlede antal overbygningsskoler op på 17 skoler.
Jane Findahl, formand for børne- og kulturudvalget i KL, kalder ideen om overbygningsskoler for spændende.
»Det giver en gevinst, når man involverer eleverne i, hvordan man indretter sig, og hvilke regler man skal have. Men jeg anbefaler ikke noget standardiseret, for skoler, elever og de økonomiske og organisatoriske muligheder er meget forskellige«, siger hun.
Behovet for at samle eleverne er størst, når skolerne kører med to spor, mener Jørgen Søndergaard, formand for regeringens rejsehold og for Skolerådets formandskab,
»Det er en måde at skabe flere valgmuligheder for eleverne på, for eksempel i form af linjer. Men på afdelingsopdelte skoler med tre spor har man noget lignende, så det vil man nok ikke ændre på«, siger han.
Gilleleje Skole har kørt den ene af sine to geografisk adskilte afdelinger som ren overbygning for 7. til 9. klasse i fem år. Det er der både fordele og ulemper ved.
»Eleverne træder ind i et ungdomsmiljø, hvor der foregår meget på tværs af klasserne. De er omsorgsfulde, kærlige og vil hinanden, og det giver grobund for undervisning på tværs af klasserne. Men eleverne bliver lidt for hurtigt voksne, og det fremmer en kultur med rygning og alkohol«, siger skoleleder Mette Grønvaldt.
Selv om plusserne overstiger minusserne, er overbygningsskoler ikke den eneste vej at gå.
»Vi har et åbent cafémiljø og et læringscenter med sofaer og sækkepuder, som inviterer eleverne til at blive efter skoletid. Det kan man også skabe, selv om eleverne går på samme matrikel som de mindre elever«, siger Mette Grønvaldt.
Henrik Stanek
Linjer
I dag: 20
Til august: 21
I dag: 6
Til august: 13
I dag: 11
Til august: 15
I dag: 4
Til august: 9
I dag: 2
Til august: 6
I dag: 3
Til august: 5
I dag: 3
Til august: 4
I dag: 2
Til august: 2
I dag: 0
Til august: 2
Eliteidræt
Idræt/krop/sundhed
Internationalt/sprog/kultur
Science/naturfag
It, medier og kommunikation
Design/innovation
Boglig/motiveret
Grundlæggende linje
Musik/drama