Lærerhøjskolen har succes i Gobi-ørkenen
Nye små lokalskoler har bredt sig som en steppebrand langt ud i den isolerede Gobi-ørken
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lokalskoleprojektet begyndte med 16 pilotskoler i april 1995. Året efter havde ideen spredt sig til mere end 100 skoler ud over hele landet.
- Lokalskoleprojektet er nok den største succes blandt programmets 12 delprojekter, fortæller Johnny Baltzersen, der leder det internationale projektsekretariat på Danmarks Lærerhøjskole. Som programkoordinator har han siden 1992 holdt snor i de næsten 40 millioner kroner, det dansk-mongolske skoleudviklingsprojekt har kostet.
- Pilotskolerne har fungeret som en voldsom katalysator. De har ramt ind i et stort behov for at få børnene tættere på familien. Tidligere blev børnene fra landet sendt på kostskoler og kom i bedste fald hjem et par gange om året, fortæller han.
Det vidtstrakte Mongoliet er 33 gange så stort som Danmark - med en befolkning på kun 2,5 millioner. De store afstande er oplagt en vigtig årsag til opslutningen bag de nye lokalskoler - selv om de kan ligge nogle timers ridt fra hjemmet.
En anden vigtig årsag er den idémæssige tæthed på forældrene. Undervisningen afspejler i højere grad end tidligere de lokale samfunds livsbetingelser og ønsker til skolen. Som 'community based schools' får de små skoler megen støtte fra lokalsamfundene, der også bruger skolerne som en slags forsamlingshuse, fortæller Johnny Baltzersen.
Ved siden af det store skoleprojekt har Danida støttet produktionen af nye skolebøger med seks millioner kroner. En kombination af nye skolebøger, specialundervisning og ikke-boglig undervisning i lokalskolerne har desuden været med til at sætte en stopper for det store frafald af elever. Efter omvæltninger i 1990 nåede frafaldet op på 23-24 procent.
- Flere steder har de små lokalskoler betydet, at frafald i grundskolens første fire-fem år stort set ikke eksisterer mere, siger Johnny Baltzersen.
Men det er svært at følge de lokale succeser op med efteruddannelse af lærerne. I de tyndtbefolkede områder ligger skolerne ofte dagsrejser fra amts-konsulenternes kontorer, der igen ligger isoleret og ofte hundredvis, måske tusindvis, kilometer fra skoleudviklingskonsulenterne i hovedstaden Ulaanbaator.lm