Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ved Margit Schaleck
For 50 år siden
Ved Kongens Død
Gennem næsten 35 Aar - fra 14. Maj 1912 til 20. April 1947 - har Kong Christian den Tiende været Danmarks Konge, og i ualmindelig Grad lykkedes det ham at vinde det danske Folks Hengivenhed og Kærlighed.
En sjælden Evne havde Kongen til gennem faa og rammende Ord at give Udtryk for det, der bevægede det danske Folk. Naar Kongen i højtidsfulde Stunder tog Ordet, føltes det, som var det det danske Folks Sjæl, der talte.
Kongen vil faa et smukt Eftermæle i Danmarks Historie. Og den gives først og fremmest i Arv til nye Generationer gennem Skolen. Det falder i danske Folkeskolelæreres Lod at være de første, der fortæller danske Børn den Historie, der lever videre som Folkets Eje. Her vil ogsaa Kong Christian den Tiendes 35-aarige Regeringstid faa sin Plads, samlet om hans ranke Kongepersonlighed, der altid fulgte Valgsproget: 'Min Gud, mit Land, min Ære'.
Folkeskolen nummer 17
april 1947
For 25 år siden
Hvad vil vi med arbejdsbøger
i danskundervisningen?
Lærer Jette Ahm, fungerende amanuensis ved Danmarks Pædagogiske Institut, der sammen med cand.psych. Mogens Jansen, Danmarks Pædagogiske Institut, har foretaget en undersøgelse over arbejdsbøger til dansk i børnehaveklasse og 1.-7. skoleår - uddrager nogle praktiske pædagogiske konsekvenser af undersøgelsen.
Hun konstaterer, at arbejdsbøgernes opgaver overvejende er udformet sådan, at de får eleven til at jagte et bestemt svar, og at kontrolfunktionen med hensyn til svarets rigtighed spiller en afgørende rolle for elevens arbejde med opgaverne. Hun efterlyser derfor arbejdsbøger med opgaver, som muliggør individuelt prægede løsninger og som er mindre stereotypt udformede end opgaverne i nutidens arbejdsbøger.
Folkeskolen nummer 13-14
april 1972