Et godt liv

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg ønsker det bedste for mine tre drenge. Hvem gør ikke det for sine børn? Jeg håber, de får et langt og godt liv, hvor de selv har så megen indflydelse som muligt.

Undersøgelser viser, at der er en klar sammenhæng mellem, hvor lang en uddannelse vi tager, hvor længe vi lever, og hvor sunde vi er. Hvis mine drenge skal have et godt liv, må de altså hænge i rent skolemæssigt. Deres odds er heldigvis ikke så ringe med to universitetsuddannede forældre og daglig gang på en folkeskole, der på bedste vis understøtter glæden ved at lære.

Men ikke alle børn er lige så godt stillet som mine drenge. Hverken i Danmark eller i EU. Det ved de godt i EU-Kommissionen. Og derfor er den kommet med et initiativ, som skal få alle EU-lande til at gøre mere ved indsatsen over for vores kære små.

I initiativet bliver resultaterne af den seneste forskning fremhævet: Børn, der går i dagtilbud eller får førskoleundervisning af høj kvalitet, har betydelig bedre chancer for at klare sig godt i skolen end dem, der ikke deltager i pasningsordninger. Og kommissionen foreslår da også, at medlemslandene skal sikre, at pasningen har en vis kvalitet og et vist formål ud over blot »at passe«.

Det meste i initiativrapporten er sød musik i mine ører. At hjælpe vores børn til en god start i livet er det eneste rigtige. En smule skepsis nærer jeg dog for kommissionens udspil. For eksempel ønsker jeg ikke at se, at vi i Danmark fristes til at blive inspireret af blandt andet Frankrig. Jeg synes nemlig ikke, at børn skal på skolebænken allerede som fireårige.

Jeg håber derfor inderligt, at regeringen bruger kommissionens ytringer til at opmuntre og økonomisk understøtte kommunerne, så de rent faktisk kan handle og skabe god kvalitet i børnepasningen.

Desværre frygter jeg det modsatte. Nemlig at den borgerlige regering vælger at fokusere på de dele, hvor det er nemt at få indtryk af, at kvalitetsforbedringer skal ske for private midler, at pasningsordninger skal gøres til miniskoler, og at en god start i livet er lig med en tidlig skolestart.De seneste økonomiske forhandlinger på Christiansborg tyder jo på, at dagens nyfødte skal arbejde, til de er 71 år.

At bruge alle vågne timer på skole og arbejde rimer for mig ikke på »et godt liv«. Vi skal også have tid til at være aktive borgere i vores samfund, og vi skal have tid til vores familie og venner.

EU er på rette spor med sit initiativ. Danmark har førhen været foregangsland for den rigtige slags »tidlig indsats« med gode børnepasningsordninger, der ikke bare var opbevaring. Jeg håber, at vi kan bruge kommissionens anbefalinger til at sætte fokus på, at en tidlig indsats ikke er det samme som »hurtigt igennem systemet billigst muligt«. En tidlig indsats skal i stedet være lig med at skabe gode rammer, så vores børn kan få et godt liv, der ikke kun handler om at arbejde i mange år.

»For eksempel ønsker jeg ikke at se, at vi i Danmark fristes til at blive inspireret af blandt andet Frankrig. Jeg synes nemlig ikke, at børn skal på skolebænken allerede som fireårige«.