Klaus Holsting
Dejligt at alle siger lige meget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Holddeling fungerer, synes de tre elever.
»Det er bedre end klasseundervisning, fordi alle er lige langt på holdet, og alle siger lige meget«, fortæller de.
Emilie Ladefoged har i løbet af skoleåret skiftet fra Sputnik til Discovery.
»Jeg startede på Sputnik, fordi jeg ikke synes, naturfag er så sjovt. Men jeg får mere udfordring her. Det var lærerne, der spurgte mig, om det ikke ville være en god ide«, siger hun.
Eleverne forklarer, at de fik sådan en test ligesom i ugebladene, hvor man kunne afkrydse, hvad man synes om naturfag, og om man ønskede at arbejde særlig meget med det.
»Jeg har været i Discovery hele tiden. Det er bedst for mig. De andre to ville være for let og for svært«, siger Willian Faber.
Han synes, det er rart, at naturfagsundervisningen er samlet en dag om ugen, fordi det bliver mere fokuseret.
Det betyder også, at man lettere kan tage ud. For eksempel har de været på ekskursion til universitetet, hvor de hørte om gensplejsning og så små dyr i mikroskoper.
»Det var spændende. Vi hørte, hvordan de lever. Jeg talte meget med min far om det bagefter. Det var et fedt samtaleemne«, siger William.
Dyrene i mini-zoo er mest for de små elever, mener de. Knut Skeie synes faktisk, at undulaten er vildt irriterende, fordi den larmer.
»Jeg er vant til klasser fra min tidligere skole, så det er svært, når der er larm«.
Emilie og William kan godt lide, at der er dyr på skolen.
»Det er hyggeligt, at der er noget levende, der kribler og krabler«, som Emilie Ladefoged siger.
hl@dlf.org
»Det er hyggeligt, at der er noget levende, der kribler og krabler«.