Guide

8 tip til skærmfri undervisning

Skal undervisningen være mere analog og mindre læringsplatform kræver det god forberedelse og involvering af skolens resursepersoner. Sådan lyder et par af rådene fra en lærer og skoleleder.

Offentliggjort Sidst opdateret

4 tip fra lærer Lea Theodora Hartwigsen

1. Spring ud i det. ”Efter de positive ændringer, jeg har set hos mine elever, synes jeg, man skal prøve at springe ud i det. Også selvom den analoge undervisning kan virke uoverskuelig til at starte med”.

2. Prøv dig frem, og juster efter den enkelte klasse. ”Der er ingen forkerte træk – det handler om at prøve sig frem og finde ud af, hvad der fungerer i den enkelte klasse. Men det kræver, at man har lyst til at sætte sig ned og bruge tiden på det, for det kræver mere forberedelse”.

3. Vær forberedt på den overskydende tid. ”Jeg har oplevet, at eleverne er mere effektive, når undervisningen er analog – så hav ekstra opgaver i baghånden, og giv plads til mere diskussion og refleksion over opgaverne”.

4. Giv det tid – både for din egen og for elevernes skyld. ”Jeg synes i hvert fald, at man skal give det mindst 14 dage, som vi gjorde på Marieskolen. Det kræver en tilvænningsperiode, fordi computeren har været en del af hverdagen i årevis for de fleste”.

4 tip fra skoleleder Martin Christensen

1. Tag udgangspunkt i de lokale forhold og sørg for ejerskab. ”Jeg tror, at grunden til, at vores Analoge August var en succes, var, fordi det kom indefra – vi havde selv ejerskab over ideen, den kom ikke fra forvaltningen eller byrådspolitikerne”.

2. Involver skolens resursepersoner. ”Skolens resursepersoner er vigtige for at tilpasse en analog måned til skolens og lærernes specifikke behov og gøre den vellykket.”

3. Kommuniker en tydelig forventnings- og forståelsesramme til medarbejdere, forældre og elever. ”Klart formulerede forventninger til alle involverede skaber et fælles udgangspunkt, som giver forsøget de bedst mulige vilkår”.

4. Skab tid til og prioriter forberedelse. ”Forberedelsen af undervisningen kommer til at tage mere tid uden digitale læringsplatforme. På Virupskolen skar vi for eksempel ned på nogle opstartsmøder, hvilket var muligt, fordi vi holdt en skærmfri måned i forbindelse med skolestart”.