Kristendomskundskab


Fokus på få mål i kristendomskundskab

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skriveprocessen for målene, der skal være styrende for religionsundervisningen i folkeskolen, har det været et fokuspunkt at holde antallet af mål nede på grund af fagets relativt få timer, fortæller John Rydahl, der har været formand for skrivegruppen bag målene.

Kom tættere på de nye Fælles Mål

 

De nye mål skulle skrives ind i en matrix, som er udarbejdet til formålet, så det bliver lettere at følge elevernes progression.

»På grund af fagets lave timetal valgte vi at reducere, så antallet af faser er mindre i faget kristendomskundskab«, siger John Rydahl. Modellen gav rum for otte faser med meget detaljerede beskrivelser af de progressive mål.

»Vi har ikke kunnet finde faglig evidens for at specificere så kraftigt, og der var altså fleksibilitet i matrixen, der gjorde det muligt med en mere enkel progressionsbeskrivelse«, siger John Rydahl.