Debat
"De unge kan for min skyld godt gå på den samme skole, spille bordfodbold og kysse på hinanden til fredagscaféerne", skriver adjunkten.
Foto: Bogdan Cristinoi
Debat: Undskyld jeg siger det, men fremtidens lærere kan ikke nøjes med en EPX
Undervisningsministeren bør skrotte idéen om, at kommende lærerstuderende skal gå på den nye EPX. De har nemlig brug for en studieforberedende ungdomsuddannelse på gymnasialt niveau.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Mine dygtige, arbejdsomme og nysgerrige lærerstuderende har,
alle som en, bestået en gymnasial eksamen, og de har fået undervisning i
international politik, Shakespeare, cellers opbygning, joniske søjler og tyske
gloser. Det har kvalificeret dem til at studere det akademisk udfordrende og
abstrakte, der er en stor del af læreruddannelsens pensum.
Derfor undrer det mig, at undervisningsminister Mattias
Tesfaye (Socialdemokratiet) foreslår, at en ny ungdomsuddannelse, EPX’en, skal
være en af hovedvejene til professionsuddannelser som læreruddannelsen.
For her skal mine kommende studerende gå i klasse med den
unge mand, der med dårlige danskkundskaber og en drøm om at blive social- og
sundhedshjælper kæmper med de faglige krav, han stilles over for. Eller med den
unge kvinde, der bruger tiden på EPX til at vente på, at hun kan få stort
kørekort og få opfyldt sin drøm om at blive langturschauffør.
Jeg vil gerne understrege, at der overhovedet ikke er noget
galt med at være social- og sundhedshjælper eller langturschauffør. Men de
faglige kvalifikationer, der er brug for, for at kunne lykkes på en
professionsuddannelse, er altså, undskyld jeg siger det, andre og mere
akademisk komplicerede end dem, der er nødvendige for at kunne lykkes på en
erhvervsuddannelse.
Kys hinanden til fredagscaféerne
En ungdomsuddannelse, der kvalificer til både erhvervs- og
professionsuddannelserne, kommer til at blive alt for bred. Der er ganske
enkelt for langt fra lastbilchaufføren og social- og sundhedshjælperens arbejde
til folkeskolelærerens. Så det er helt forskellige ting, de skal have med i
bagagen fra deres ungdomsuddannelse.
På læreruddannelsen læser man akademisk litteratur og har
videnskabsteori, men det er ikke akademia for akademias skyld. En
læreruddannelse er ej heller praktisk, som vi kender det fra håndværk.
På den ene side lærer de studerende om forskning, etik,
fagenes grundlag og skolens formål – og på den anden side møder og lærer de om
undervisning af helt konkrete elever i grundskolen. Læreruddannelsen er således
dybt teoretisk, men forholder sig samtidig til konkret praksis. En praksis, man
kun kan indgå kvalificeret i, når man står på et fundament af netop forskning,
teori og erfaringer.
Så lad os skrotte idéen om en samlet uddannelse, der skal
skræve over at kvalificere til både erhvervs- og professionsuddannelserne. De
unge kan for min skyld godt gå på den samme skole, spille bordfodbold og kysse
på hinanden til fredagscaféerne. Men lad dem, der ender med at blive mine
lærerstuderende, få en bred og studieforberedende ungdomsuddannelse med fag,
der introducerer til dybden af folkeskolens fagrække.
Vi kunne kalde denne uddannelse for højere forberedelseseksamen
(HF). Eller også kunne vi anerkende, at en studentereksamen ikke kun skal
kvalificere til universitetet, men også til de vigtige professioner som
pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og ikke mindst: Folkeskolelærer.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk