Anbefalinger

En gammel kending og to matematikprojekter leverer inspiration til Lis Zachos matematikundervisning.

Tip til matematik: Bogen, der redder alle situationer

Månedens anbefalinger til din undervisning kommer fra Lis Zacho, matematiklærer på Lindevangskolen i Frederiksberg Kommune og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/matematik.

Sykl-matematik udvikler undervisningen

Der dukker jævnligt matematikprojekter op, som man kan tilmelde sig som skole eller lærer. I tider med knappe resurser på skolerne kan det være en god mulighed for udvikling af undervisningen. Lige nu søges der skoler i hele landet til et forskningsprojekt om Sykl-matematik. Sykl står for systematisk klassekammerathjælp.

Relationer har stor betydning i klasserummet, og hvis eleverne kan oplæres i at understøtte hinandens læring, kan det have en gavnlig effekt for både den enkelte og fællesskabet. Der er som lærer også gode muligheder for at fokusere på elevernes måde at lytte på og deres formidling af det faglige stof.

Allerede nu er der masser af inspiration på projektets hjemmeside til, hvordan eleverne kan arbejde undersøgende i matematik og hjælpe hinanden systematisk i processen. Hvis man er hurtig og melder sig til, får man adgang til kurser, webinarer og en masse yderligere materiale, der er yderst nyttigt for en matematiklærer.

En hjælpende hånd til tal og algebra

Mange elever er udfordrede i arbejdet med tal og algebra. Også her er der en hjælpende hånd på vej til lærerne fra et stort projekt med titlen Fælles indsats for tal og algebra. Projektet er bestilt af Børne- og Undervisningsministeriet og udføres af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM). Målet er at udarbejde forskningsbaseret materiale, der kan understøtte lærerne i arbejdet med det drilske område.

Jeg kan kun anbefale at gå på opdagelse på projektets hjemmeside. Her er masser af relevant materiale for matematiklærere – både til brug i egen undervisning og til udvikling af tal- og algebraundervisningen i fagteamet.

Her vil du støde på begrebet læringsspor. Det dækker over en beskrivelse af, hvordan tænkningen om et fagligt emne folder sig ud og bliver stadig mere sofistikeret, efterhånden som eleverne bliver klogere på det. Læringssporene forholder sig til alt fra målene for undervisningen over elevernes faglige forudsætninger til de praksisser, der kan støtte den fælles læring i klassen.

Nyt fra en gammel kending

Peter Weng har tidligere skrevet flere bøger, jeg har haft stor glæde af som matematiklærer – og nu har han minsandten gjort det igen. Det nye værk ”Tænk matematik” handler om, hvordan man knytter matematikundervisningen til hverdagens problemer, så man undgår, at faget bliver kedeligt og uvedkommende for eleverne.

Bogen har to dele. Den første behandler spørgsmål som: Hvorfor problembehandling bør være centralt i matematikundervisningen, og hvad der karakteriserer matematisk tænkning. Det er kort sagt her, læseren bliver klædt teoretisk på. I anden del af bogen er der opgaver med fokus på forskellige matematiske områder som for eksempel ligninger og mønstre. Opgaverne lægger op til en undersøgende og legende tilgang.

Det er en rigtig god praktisk bog, som jeg selv nu bruger som taskebog med fast plads ved siden af computeren. Lige til at hive frem, når uroen breder sig, og motivationen daler – eller når man bare gerne vil bruge undervisningstiden på andet end grundbog og portaler.

”Tænk matematik – Styrk problem-­behandlingen i matematikunder­visningen” af Peter Weng, Dansk Psykologisk Forlag