Anbefalinger
En gammel kending og to matematikprojekter leverer inspiration til Lis Zachos matematikundervisning.
Foto: Lars Just
Tip til matematik: Bogen, der redder alle situationer
Månedens anbefalinger til din undervisning kommer fra Lis Zacho, matematiklærer på Lindevangskolen i Frederiksberg Kommune og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/matematik.
Sykl-matematik udvikler undervisningen
Der dukker jævnligt matematikprojekter op, som man
kan tilmelde sig som skole eller lærer. I tider med knappe resurser på skolerne
kan det være en god mulighed for udvikling af undervisningen. Lige nu søges der
skoler i hele landet til et forskningsprojekt om Sykl-matematik. Sykl står for
systematisk klassekammerathjælp.
Relationer har stor betydning i klasserummet, og hvis
eleverne kan oplæres i at understøtte hinandens læring, kan det have en gavnlig
effekt for både den enkelte og fællesskabet. Der er som lærer også gode
muligheder for at fokusere på elevernes måde at lytte på og deres formidling af
det faglige stof.
Allerede nu er der masser af inspiration på projektets
hjemmeside til, hvordan eleverne kan arbejde undersøgende i matematik og hjælpe
hinanden systematisk i processen. Hvis man er hurtig og melder sig til, får man
adgang til kurser, webinarer og en masse yderligere materiale, der er yderst
nyttigt for en matematiklærer.
En hjælpende hånd til tal og algebra
Mange elever er udfordrede i arbejdet med tal og
algebra. Også her er der en hjælpende hånd på vej til lærerne fra et stort
projekt med titlen Fælles indsats for tal og algebra. Projektet er bestilt af
Børne- og Undervisningsministeriet og udføres af Nationalt Center for Udvikling
af Matematikundervisning (NCUM). Målet er at udarbejde forskningsbaseret
materiale, der kan understøtte lærerne i arbejdet med det drilske område.
Jeg kan kun anbefale at gå på opdagelse på projektets
hjemmeside. Her er masser af relevant materiale for matematiklærere – både til
brug i egen undervisning og til udvikling af tal- og algebraundervisningen i
fagteamet.
Her vil du støde på begrebet læringsspor. Det dækker over en
beskrivelse af, hvordan tænkningen om et fagligt emne folder sig ud og bliver
stadig mere sofistikeret, efterhånden som eleverne bliver klogere på det.
Læringssporene forholder sig til alt fra målene for undervisningen over
elevernes faglige forudsætninger til de praksisser, der kan støtte den fælles
læring i klassen.
Nyt fra en
gammel kending
Peter Weng har tidligere skrevet flere bøger, jeg har
haft stor glæde af som matematiklærer – og nu har han minsandten gjort det
igen. Det nye værk ”Tænk matematik” handler om, hvordan man knytter
matematikundervisningen til hverdagens problemer, så man undgår, at faget
bliver kedeligt og uvedkommende for eleverne.
Bogen har to dele. Den første behandler spørgsmål som:
Hvorfor problembehandling bør være centralt i matematikundervisningen, og hvad
der karakteriserer matematisk tænkning. Det er kort sagt her, læseren bliver
klædt teoretisk på. I anden del af bogen er der opgaver med fokus på
forskellige matematiske områder som for eksempel ligninger og mønstre.
Opgaverne lægger op til en undersøgende og legende tilgang.
Det er en rigtig god praktisk bog, som jeg selv nu bruger
som taskebog med fast plads ved siden af computeren. Lige til at hive frem, når
uroen breder sig, og motivationen daler – eller når man bare gerne vil bruge
undervisningstiden på andet end grundbog og portaler.
”Tænk matematik – Styrk problem-behandlingen i
matematikundervisningen” af Peter Weng, Dansk Psykologisk Forlag