Klager fra en mindre gruppe forældre udfordrer det ellers gode samarbejde mellem skole og hjem. Hver tredje lærer har oplevet at blive klaget over, og klageadfærden påvirker både lærere og ledere psykisk, viser to nye undersøgelser.
”Forældreklager og negative
beskeder gør, at jeg til tider ikke længere har lyst til at være lærer. Det kan
være så frygteligt drænende”.
Annonce:
Sådan skriver en lærer om sine erfaringer med
forældresamarbejde i en ny undersøgelse, som Folkeskolen har foretaget
blandt medlemmer af Danmarks Lærerforening, der arbejder i folkeskoler.
De fleste, der arbejder på en skole, ved godt, at
klager fra forældre kan være en del af jobbet. Undersøgelsen viser, at hver
tredje lærer har været ude for, at forældre har klaget over dem til ledelsen på
skolen, mens halvdelen ikke har.
Ifølge undersøgelsen er det meget forskelligt,
hvad der får forældre til at rette kritik mod skolen eller deres barns lærer.
Langt de fleste klager fra forældre lander i to kategorier: konflikter eleverne
imellem og utilfredshed med den daglige undervisning/underviser. Ønsket om at
få særlig støtte til sit barn fylder også en del, og ellers drejer klagerne sig
om alt fra vikardækning til tonen i klassen, maling på barnets tøj eller de
andre forældre.
Annonce:
759 folkeskolelærere har deltaget i
undersøgelsen, og én af dem fortæller, hvordan en mindre gruppe forældres
adfærd fylder ”uforholdsmæssigt meget”, men tilføjer, at “langt størstedelen af
forældrene er meget opbakkende og forstående”.
En anden lærer skriver:
”Noget nyt er, at visse retorisk og resursestærke
forældre udviser en mobbende adfærd over for kolleger. Blandt andet ved at gå direkte til ledelsen og lave smædekampagner og
rygter i chatforum. Ikke for at finde løsninger, men for at komme af med
lærerne. Det er rystende at være vidne til”.
Klager påvirker ansatte psykisk
Annonce:
Lærerne står ikke alene med deres oplevelser. En
rundspørge til 460 skoleledere landet over viser, at også mange af lederne har
fået nok af nogle forældres klageadfærd.
Som en skoleleder formulerer det,
klager forældre over “alt mellem himmel og jord med udgangspunkt i deres eget
barns behov”.
Tre ud
af fire ledere oplever forældrenes klager som ”for meget”. 50 procent finder,
at adfærden er problematisk, mens 24 procent betegner den som uproblematisk.
Kun 18 procent af skolelederne finder forældres klageadfærd passende og
uproblematisk.
Annonce:
”Det
mest absurde, jeg har hørt om, er en situation, hvor en elevs gummistøvle var
blevet væk. Den sag endte på borgmesterens kontor”, fortæller Claus Hjortdal,
formand for Skolelederforeningen.
Han
bekræfter, at sagerne med utilfredse og til tider grænseoverskridende forældre
fylder mere og mere ude på skolerne:
”Vi ser
en generel udvikling i retning af, at man i dag ikke automatisk har respekt for
myndighederne. Vi oplever, at nogle forældre bruger en mere aggressiv tone for
at få deres vilje igennem, og vi oplever borgere, der klager over offentligt
ansatte med en forventning om at få ret. Hvis de ikke får ret, når læreren
svarer, går de videre til skolelederen, senere forvaltningschefen, borgmesteren
og så ministeren. Hvis folk først kommer i den modus, så fortsætter de
klagerækken”, siger Claus Hjortdal.
Adfærden fra den lille gruppe forældre slider på
skolens pædagogiske personale og ledelse. 73 procent af skolelederne svarer i
rundspørgen, at forældrenes klager påvirker de ansatte psykisk. 40 procent
svarer, at ledelsen inklusive dem selv bliver psykisk påvirket.
Annonce:
Som en lærer skriver i undersøgelsen:
”Jeg har kolleger, som i stigende grad oplever,
at forældre anvender et direkte og meget personligt nedsættende sprog, når de
henvender sig skriftligt. De vil gerne
diskutere og sætte dagsorden omkring andre børn i klassen og kritiserer åbent
lærernes kompetencer offentligt via sociale medier og til hele forældregrupper.
Det er ikke holdbart og koster på sygemeldingskontoen”.
Spørger man forsker Anne Mette Breining, kan
forældrenes adfærd koste lærerne dyrt. Hun er ph.d.-studerende på Via
University College i Aarhus, hvor hun forsker i forældresamarbejdet set fra
lærernes perspektiv. Hun har mødt lærere, der har forladt jobbet, fordi de
oplever, at forældrene går for hårdt til dem.
Et stort problem hos en lille gruppe
I undersøgelserne er lærere og ledere også blevet
spurgt om, hvordan forældresamarbejdet har udviklet sig de seneste fem år. Her
svarer 37 procent af lærerne og 46 procent af skolelederne, at det går den
forkerte vej. Kun ganske få oplever, at samarbejdet er blevet bedre, viser de
to undersøgelser.
”Generelt er forældrene blevet mere kritiske i
forhold til skolen og langt hurtigere til at reagere. Samtidig ses en stigende
tendens til kun at se en sag fra eget barns perspektiv. Fællesskabet er
udfordret”, skriver en folkeskolelærer i undersøgelsen.
Overordnet set er skolernes medarbejdere dog
glade for samarbejdet med forældrene. 88 procent af lærerne svarer, at
forældresamarbejdet overordnet går ”godt” eller ”rigtig godt”, mens 96 procent
af skolelederne svarer det samme. Ingen svarer, at samarbejdet går decideret
”dårligt”.
Om undersøgelserne
Undersøgelsen
blandt folkeskolelærere er gennemført som et onlinespørgeskema, der er udsendt
til 5.000 tilfældigt udvalgte medlemmer af Danmarks Lærerforening, der arbejder
som lærere i folkeskolen. I alt har 759 besvaret spørgeskemaet, hvilket giver
en svarprocent på 15. Data er indsamlet i perioden den 2.-20. november 2023.
Skoleledersurveyet
er udsendt som et onlinespørgeskema til 1.190 skoler og er blevet besvaret af
447 skoleledere, hvilket giver en svarprocent på 26. 61 procent af
respondenterne er ledere på folkeskoler, resten er skoleledere på fri- eller
privatskoler. Surveyet er gennemført i perioden 17.-27. november 2023.
Så udfordringen ligger hos en lille gruppe
markante forældre. Som en lærer understreger i undersøgelsen:
”Der er nogle få forældre, som godt kan være
udfordrende. I det store hele har jeg en rigtig god forældregruppe, som jeg
føler har tillid til mig og bakker op om timerne og mig”.
Det udsagn kan Anne Mette Breining genkende.
Hendes forskning viser, at det er ganske få forældre, som fylder meget i
lærernes bevidsthed:
”Når man
dykker lidt ned i lærernes fortællinger om forældrene, er det ofte en
lille håndfuld, der fylder rigtig meget. Det var ofte de samme fem-seks
forældre, vi talte om i tre kvarter”.
For skolelederne gælder det også, at det er en
lille, men markant gruppe forældre, der løber med meget af ledernes tid og
opmærksomhed.
”Antalsmæssigt
er det ikke et stort problem, men det fylder meget på de skoler, hvor det
opstår, fordi vi er optagede af at lykkes med alle elever og af at få et
samarbejde op at stå med alle forældre. Derfor piner det os, og det er særligt
uheldigt, når det går over i et klagesystem, hvor man vil have ret”, siger
Claus Hjortdal.