Team frem for fag
Over halvdelen af de nyuddannede lærere i Aalborg underviser i mindst tre af deres linjefag. Men det er ikke godt nok, mener seminariet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Aalborg underviser 57 procent af de nyuddannede lærere i tre eller fire af deres linjefag. Det viser en undersøgelse blandt samtlige nyuddannede lærere, der er ansat i kommunen i dette skoleår.
Det er godt, siger kommunen. Det er ikke godt nok, siger seminariet.
'I den nye læreruddannelse er det meningen, at lærerne kun skal undervise i det, de bliver uddannet til. Derfor burde man kunne være sikker på at få i hvert fald tre af sine linjefag.
Set ud fra lovens intentioner er det slet ikke nok, at kun 57 procent har tre eller fire linjefag', vurderer Hans Jørgen Staugård, der er udviklingsleder på Aalborg Seminarium og lektor i de pædagogiske fag.
Aalborg Kommune fortolker tallene mere positivt.
'Vi havde frygtet, at det kunne blive svært for skolerne at få placeret folk med fire linjefag. Men det er ikke gået så galt. Vi mener stort set, tallene er tilfredsstillende. Trods snak om andet så vælger de studerende fornuftige linjefag', mener Jørn Broberg Nielsen, der er personalechef i Skole- og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune.
'69 procent af de nyuddannedes undervisning ligger i linjefagene.
Det er ikke så tosset. Men det er selvfølgelig ikke særlig tilfredsstillende, at nogle kun underviser i ét linjefag', siger Jørn Broberg Nielsen.
Men de nyuddannede lærere er ikke uddannet til at undervise i andet end deres linjefag. Og på det punkt matcher seminarieuddannelsen ikke skolen, mener Hans Jørgen Staugård. 'I praksis underviser folkeskolelærerne i andre fag end dem, de er særligt uddannede til. Selv om loven lægger op til noget andet, ændrer det ikke ved skolernes behov'.
I gennemsnit underviser de nyuddannede lærere i Aalborg Kommune i 2,4 fag, som de ikke er uddannede til.
Fag eller team
Aalborg Kommune har en dialoggruppe, der undersøger, hvordan overgangen fra seminariet til lærerlivet bliver så god som muligt. Med i gruppen er Wagner Foldberg Nielsen, der er skoleleder på Skansevejens Skole i Nørresundby.
'På min skole er det lidt af et lykketræf, hvis en nyuddannet lærer får alle fire fag', siger Wagner Foldberg Nielsen.
Når det er så svært at få fagene og lærerjobbet til at passe sammen, er det, fordi skolerne ofte ansætter lærere til at passe ind i selvstyrende team på årgangene.
'Jeg har set mange ansøgninger, hvor der er alt for stor spredning på de fire linjefag. Kommer du ud i et team på tredje årgang, har eleverne hverken hjemkundskab eller tysk. De studerendes valg af linjefag er ikke koordineret i forhold til, at skolen er opdelt i indskoling, mellemtrin og overbygning. Vi vil helst have, at vores lærere kun er med i ét team, og det betyder, at vi en gang imellem er nødt til at gå på kompromis med fagligheden. Og de nyuddannede lærere er dårligere rustet til at undervise i andet end deres linjefag, fordi de ikke længere har grundfagene.
Jeg synes ikke, læreruddannelsen passer til den måde, folkeskolen fungerer på - det, vi arbejder hen imod', siger Wagner Foldberg Nielsen.
Han holder fast i, at skolerne skal blive ved med at vægte teamene.
Så må læreruddannelsen indrette sig efter den praksis.
'Skal læreruddannelsen matche det, mener jeg ikke, at der skal være frit valg af linjefag på alle hylder. Så skal fagene hænge sammen i grupper opdelt efter alder', siger Wagner Foldberg Nielsen. Han understreger dog, at der også vil være problemer med en trindelt læreruddannelse, og at det er svært at finde en løsning uden ulemper.
folkeskolen@dlf.org