Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Tidligere forsikrede vi hinanden om, at vi havde verdens bedste uddannelsessystem, men den holdt ikke. Vi blev taget grundigt i lære, og vores selvgodhed fik alvorlige ridser i lakken efter offentliggørelsen af de internationale undersøgelser', siger direktør Lars-Henrik Schmidt til bladet Frie Grundskoler.
'Mange pædagoger og lærere forklejner de dårlige testresultater (. . .) Det, disse kritikere i virkeligheden gerne vil have, er en international sammenligning i disciplinen 'danskhed', for dén tror de, de kan vinde. Men jeg er slet ikke sikker på, at vi kan; jeg tror, at eleverne i mange andre lande er lige så sociale, ansvarlige, problembevidste, engagerede og så videre, som vores er', siger direktøren for Danmarks Pædagogiske Institut.