Debat
Ingen kontakt fra DLF
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det undrer mig, at vores forening ikke blander sig i den debat, der burde være om ændret skolestart i Rødovre Kommune, hvor det kan blive virkelighed, at pædagoger fra kommende skoleår skal ind i undervisningen på børnehave-, 1. og 2. klassetrin!
Vi har jo allerede pædagoger i form af børnehaveklasseledere, men meningen er, at det skal være skolefritidsordningspædagoger. Den formelle årsag er, at de kan noget, som vi som lærere ikke kan: Løse konflikter, lege, have kontakt til forældre, bidrage med kreative islæt (sådan!). Den reelle er, at man kan konvertere deltidsstillinger til fuldtidsstillinger hos pædagogerne. Man sovser så forslaget ind i en masse flotte ord uden reelt indhold.
Modellen blev stemt ned i samtlige pædagogiske råd (flere steder med skolefritidsordningspædagogernes stemmer), og flere af skolebestyrelserne har direkte og indirekte opfordret kommunalbestyrelsen til at tage forslaget af bordet og lade sagen gå om og inddrage de involverede faggrupper (lærere og pædagoger) i et forudgående udvalgsarbejde før et nyt forslag.
Vores skolefritidsudvalgsformand og borgmester citeres rundt omkring i medierne ofte med - efter blandt andres min mening - direkte usande påstande.
Lokalkredsen er inde i billedet, men der har ingen direkte kontakt været fra DLF til os menige lærere.
Jeg tror, at DLF ville handle klogere ved at melde klart ud til både os menige medlemmer og ikke mindst til Rødovre Kommune for at undgå misforståelser - dem er der nemlig nok af i forvejen!
Jeg håber, kolleger over hele landet er yderst opmærksomme på, hvad der er i gang, for kommunerne står på skuldrene af hinanden for at se, hvordan den slags skal gøres! Der må også sidde tillidsrepræsentanter og kredsformænd rundt omkring, der kan huske fra kongressen, hvor 'sagen' var oppe at vende. Spørg dem, inden det er for sent!
Hans Houmøller
lærer i Rødovre