Annette Hildebrand
Jensen er uddannet lærer, klinisk sexolog og er i dag lektor på
læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Hun er medforfatter til
bogen “LGBTQ+ i skolen” og holder blandt andet kurser for lærere, der gerne vil
have værktøjer til at tale om seksualitet og køn, ligesom hun underviser i
emnet for skoleklasser.
Hvad
fylder især for lærere, du møder?
“Mange
lærere er typisk lidt berøringsangste og ved ikke, hvordan de skal gribe det an
i samtalen, når eleverne begynder at tale om sex og køn".
"For eksempel ved mange
af lærerne ikke, hvilke ord de skal bruge om kønsorganerne, og de er uvante med
at have saglig dialog om seksualitet. Der er tit stor forvirring om begreber i
det felt, eksempelvis i forhold til kønsidentitet”.
Hvorfor
er det vigtigt at have fokus på LGBT+-elever?
“Skolen
er på mange måder indrettet til dem, der passer på normerne for køn og
seksualitet. Det er alt fra, hvordan vi omtaler familier som ‘mor og far’, til
drenge- og pigetoiletter og kønsopdelte aktiviteter".
"Problemet er, at vi som
skole siger: Der er en typisk måde at være dreng og pige på. Og inden for de to
kønnede grupper er man nogenlunde ens hvad angår interesser,
koncentrationsevne, ambitioner og lignende. Samtidig siger man også, at alle
kan finde tilhør i en af de to grupper. Så for dem, der ikke spejler disse
forventninger, er det rigtig smertefuldt. De kan opleve, at deres identitet
ikke bliver talt med i fællesskabet".
"Og det kan sætte dybe spor at opleve sig
selv i fare for ikke at høre til et fællesskab, men altså stå alene. Det viser
tallene for LGBT+-elevers mistrivsel tydeligt”.
Vi
har Uge Sex og seksualundervisning i skolen. Er det ikke nok?
“Spørgsmål
om køn og seksualitet dukker jo ikke kun op i Uge Sex. Skolen er forpligtet på
at tage emnet op flere gange årligt og på alle klassetrin. Det bedste er, hvis
man kan vinkle sin faglige undervisning, så den indbefatter ‘bidder’ af det".
"Når man for eksempel har læst en tekst om to personer, der forelsker sig, så
taler man om flirt, følelser og kærlighed og forskellige seksualiteter. På den
måde bliver det naturligt og relevant. Som alternativ til den der: ‘Slå på
glasset – nu skal det kun handle om køn og sex’”.
Kan
det ikke komme til at fylde for meget?
“I
teorien ja, men jeg har aldrig mødt nogen, der har klaget over det. Til gengæld
utroligt mange, som siger det modsatte: Nemlig at de har fået alt for lidt at
vide i skolen. Det viser undersøgelser også".
"Sagen er, at skolen for mange
elever er det eneste sted, de reelt kan møde voksne, der kan tale om disse her
emner med dem. Hjemme er det ofte akavet, og forældrene er typisk heller ikke
opdateret om ‘seneste nyt’”.
Er
der ikke en risiko for at øge forvirringen hos eleverne, hvis vi taler for
meget om køn og seksualitet og for eksempel bruger formuleringen ”tildelt køn”?
“Det
er jeg uenig i. Skolen skal undervise i mangfoldige køn, for det giver eleverne
viden om, hvordan nogle mennesker – slet ikke alle – føler sig bedst tilpas".
"Det kan vel sammenlignes med, at man kan påstå, at det forvirrer mere end
gavner, at vi har 10+ politiske partier i Danmark, som vi også underviser i (og
senere skal vælge mellem, når vi skal stemme). Jo, det kan da være svært at
tage stilling, men til gengæld er sandsynligheden for at føle, at valget er
rigtigt for en selv, større”.
Kan
det her fokus komme til at skabe unødige ”eksperimenter” med køn hos unge?
“Hvad
er problemet med at eksperimentere? Det gør man i ungdomsårene, og flere og
flere gør det gennem livet. Ingen vælger at være noget i længere tid, som de
ikke er. Det er alt for besværligt".
"Men igen, problemet her er, at I nogle
klasser og miljøer skal der ikke meget til, før man stikker ud fra
fællesskabet, og derfor kommer man til at ændre på, hvem man i virkeligheden
er. Det behøver ikke engang at være, fordi man oplever mobning eller øgenavne,
som vi ved, at mange LGBT+-elever gør – det er frygten i sig selv for at blive
udstødt fra fællesskabet, der kan ende i, at man lukker sig om sig selv”.
Skal
en lærer ikke bare tage fat i forældrene, hvis en elev virker til at have
udfordringer med køn eller seksualitet?
“Først
og fremmest skal man tale med barnet/den unge. Det er allervigtigst at vide,
hvordan den enkelte har det, og vise stor respekt for den udviklingsproces, som
vedkommende har. Tag derfor den unge med på råd og spørg: ‘Hvordan har du det?
Har du brug for at tale med mig eller en anden voksen? Kan jeg hjælpe dig med
noget?’
"Man
kan opsøge eksperter som foreningen LGBT+ Danmark (køn og seksualitet), Sabaah
(etniske minoriteter med LGBT+-profil), FSTB (transkønnede) og inddrage
sundhedsplejerske og eventuelt hjemmet sammen med den unge”.
Hvad
hvis man er bange for at sige noget forkert?
“Det
bedste, man kan gøre, er at være autentisk som lærer og ikke være bange for at
sige til eleverne: ‘Der er så mange begreber og måder at være i livet på, at
jeg kan komme til at sige noget forkert, og jeg lærer hele tiden. Men nu tager
vi fat i de ting, I er nysgerrige omkring, og så må vi se, om jeg lige skal på
nettet og undersøge resten’".
"Samtidig må man huske på, at vi ikke skal være
private i samtalen: Hverken lærerens eller de enkelte elevers erfaringer og
lyster kommer andre ved. I stedet taler vi om cases udefra, og at ‘nogle har og
oplever’ for at præsentere mangfoldigheden”.