Forskning
Foto: Istock
Godt pædagog-lærer-samarbejde tager tid
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I pjecen »Det gode samarbejde - lærere og pædagogers samarbejde i skolen« sætter en gruppe forskere betalt af BUPL spot på det at få det tværprofessionelle til at fungere.
»Det kræver en langvarig, målrettet indsats af ledelsen at få samarbejdet til at fungere. Og ledelsen skal kunne noget særligt, for der er en række uafklarede forhold de to professioner imellem«, fortæller Andy Højholdt, der er lektor ved Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol og en af udgiverne af pjecen. Ledelsen skal blandt andet hjælpe med at sikre, at der bliver sat tid af til at holde møder på tidspunkter, der passer begge faggrupper.
En af de ting, lærerne er glade for ved samarbejdet, er, at de får en fagligt kvalificeret samtalepartner, som især kan vise sig som en fordel, når der skal inkluderes elever.
Læs pjecen på bupl.dk