Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi skal tilbage til den opdragelsesform, vi havde for 25 år siden, hvor et nej var et nej og ikke et hvorfor. Børn skal lære pli', siger Arne Boelt, undervisnings- og kulturudvalgsformand i den lille nordjyske kommune Sindal.
Han er kommet ud i et sandt stormvejr med både med- og modvinde med sine kontante udtalelser om børn, som tyranniserer lærere og elever i folkeskolen.
'Flere og flere børn tror, at de kan te sig, som det passer dem, uden at der sker noget. Der skal mere stramhed og flere synlige holdninger til. Både børn og forældre skal vide, hvordan man gebærder sig på en skole', fastslår Arne Boelt.
Han kan personligt udpege 15-20 børn i sin kommune, som er 'til unødig gene' for deres lærere og klassekammerater. Ikke fordi de ikke ved, hvordan man opfører sig, men fordi de ikke vil opføre sig ordentligt. Det skal have konsekvenser, som ifølge Arne Boelt kunne bestå i at blive taget ud af fællesskabet i en periode og få lov at vaske gulv eller feje skolegård.
'Det er lige meget for mig, hvilke konsekvenser det får. De skal bare føle, at det er træls - rigtig træls. Jeg synes ikke, det er så forfærdeligt, hvis de skal have fat i en gulvklud. Det ved jeg godt, der er andre, som synes'.
Flere klager
Partifælle og formand for den lokale socialdemokratiske gruppe, Jens Christian Larsen, afviser, at man løser problemerne ved at fjerne børn fra fællesskabet, og vil ikke være med til at straffe børn med en fejekost eller gulvklud.
'Selvfølgelig skal ingen elever ødelægge noget for andre elever. Det er rigtigt, at flere og flere har vanskeligt ved at indordne sig under disciplinen i folkeskolen, men så skal vi måske give dem et anderledes skoletilbud', siger Jens Christian Larsen.
Ole Sørensen, skoleleder på kommunens største skole, Sindal Skole, er enig med Arne Boelt i, at nogle elever bevidst obstruerer undervisningen. Det bør have konsekvenser, mener han.
'Jeg synes ikke, de skal ned i kælderen og vaske gulv, men der er masser af alvor i det, Arne Boelt peger på. Grundlæggende er vi utroligt glade for, at politikerne siger: Vi står bag jer, når I går ind og er konsekvente over for eleverne', fastslår Ole Sørensen.
Han oplever, at forældre klager hurtigere, når de er utilfredse, og at de ofte går direkte til borgmesteren om ting, som kan være bagatelagtige.
'Lærerne skal turde være konsekvente. De skal ikke være bange for, at forældrene klager, og at borgmesteren bliver involveret', understreger Ole Sørensen.
Konsekvens skal der til
Udviklingskonsulent Per Kjeldsen, der er koordinator for Undervisningsministeriets 'Uro-Net', peger på, at forældre, pædagoger og lærere alt for længe har været for bange for at lade børns adfærd have en konsekvens.
'Så nytter det ikke, når vi har undladt det i så mange år, pludselig at begynde at slå hårdt ned. Det virker som en straf, og det er ikke rimeligt', siger Per Kjeldsen.
Hans Peter Baadsgaard, socialdemokratisk folketingsmedlem og partiets ordfører på undervisningsområdet, bakker gerne nogle af sin nordjyske partifælle Arne Boelts tanker op, om end han er uenig i midlerne.
'Man skal være mere konsekvent og fastholde, at der er noget, der hedder opdragelse. Vi skal ikke vige tilbage for at sanktionere over for børn, men det er ikke rengøring, jeg ville gribe til', siger Hans Peter Baadsgaard.-Hanne Overbye er freelancejournalist