Uskolet

Ellers grundig skoleforsker har stadig sin egen triste skoletid som væsentligste forskningsgrundlag

Trods studier af hyldemeter af faglitteratur,

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

en lang række paneldebatter, statistikker, undersøgelser og rapporter har en højt estimeret skoleforsker stadig sin egen skoletid i provinsen i 70'erne og 80'erne som sin primære motivation og reference. Det synes tydeligt for kilder tæt på forskeren.

»Det hedder jo alt muligt med pædagogik og didaktik og læring nu om dage, når han taler med sin forskerstemme. Men når det handler om for eksempel projektarbejde eller lektier eller klasseledelse eller test, så går der altså en lige linje af indestængt aggression tilbage til vores klasseværelse, tilbage til inspektørkontoret, til Mike fra parallelklassen, til Britta fra skolegården og til hr. Grauber, som afrettede os de sidste tre år«, fortæller en gammel bekendt. Ifølge ham er der desværre også andet i forskerens ofte lidt akavede fremtoning, som bringer mindelser om tunge erfaringer gjort foran klassen i de tidlige teenageår.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.