Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det kunne være en rigtig flot skole. Arkitekten har i hvert fald tænkt, da han tegnede. Grundtvig står i hjørnet og skuer ud over aulaen, og fra vinduesvæggen ved hans side kan man se ud over et langstrakt græsareal til toppen, hvor Grundtvigskirken troner.
Problemet er bare, at al pragten ikke er blevet vedligeholdt gennem mange år. Derfor er det store huller, afskallede vægge, fugtskjolder, ødelagte vinduer og gamle møbler med hakker og splinter, der møder en på Grundtvigskolen i dag. Skolen er 62 år og ligger i nordvestkvarteret i København.
Eleverne på Grundtvigskolen har fået nok. Derfor har de sammen med elever fra 10 andre københavnske skoler af samme standard nedlagt arbejdet. Eleverne demonstrerede foran Københavns Rådhus og Christiansborg i sidste uge og igen mandag i denne uge. På skolen passer elever fra 6. klasse og opefter de yngste klassetrin. Pasningen organiseres hver morgen af strejkerådet.
Eleverne ser film, tegner og leger under opsyn af de ældste. Hvis de ikke opfører sig ordentligt, får de opgaver, fortæller én af de ældre elever.
Et par 5.-klasse-piger mener, at det er kedeligt at blive passet. De sidder og synger på gangen.
Men der er ikke meget uro på skolen. De fleste elever er i klasserne. I gymnastiksalen er der gang i redskaberne. Foruden de ældre elever er der også en lærer til stede i gymnastik. Det skal der være. De andre lærere sidder og forbereder sig på lærerværelset, fortæller Bangin Turan, der viser rundt. Han går i 8. klasse, er næstformand i elevrådet og med i strejkerådet.
Han fortæller, at eleverne besluttede at protestere her op til finanslovens offentliggørelse, hvor også borgerrepræsentationens økonomiudvalg skal beslutte, hvor mange penge der skal gives til skolerne.
'Vi har fået at vide, at der skal spares to procent på skoleområdet. Det er 45 millioner kroner om året, og det betyder cirka 700.000 kroner på hver skole i København', siger Bangin Turan.
'I dag skal en børnehaveklasse kunne mere end tidligere, ligesom en 8. klasse skal kunne mere end tidligere, og det kan vi jo ikke, når vi har sådan nogle gamle dårlige bøger'.
Han mener ikke, at eleverne mister noget ved ikke at få undervisning i en uge.
'Med alle de dårlige bøger lærer vi jo ikke meget alligevel, så en uges strejke betyder vel ikke noget'.
Han viser Europa-kort med et delt Tyskland og et samlet Tjekkoslovakiet, udslidte ordbøger og atlas, og han fortæller, at de får mange kopiark. Enten fordi de ikke må skrive i arbejdshæfterne, eller fordi læreren synes, skolens bøger er for dårlige, og derfor i stedet kopierer fra andre bøger.
Og så er de endda heldige på Grundtvigskolen, mener Bangin Turan. For de nåede at få en skolebod med varm mad og burgerboller hver dag. På andre skoler nåede man det ikke, før den nye regering nedlagde madordningen.
'Udefra holder kommunen skolen flot, så folk kan se, at der er pænt. Men inden i bygningen. . .'.
Eleverne bliver støttet af gymnasieeleverne, forældre og lærere. Selv skoleborgmesteren har udtalt, at han nærmest er stolt over, at eleverne protesterer og derved forholder sig aktivt til skolen og dens økonomiske forhold i et håb om at påvirke politikerne. Dansk Forfatterforening har også sendt en støtteudtalelse. Forfatterne mener, at det er et sundhedstegn, at eleverne aktionerer mod nedslidte skoler og krøllede fotokopier i stedet for ordentlige skolebøger.-