Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne fra de to Odense-skoler havde ikke gjort meget ud af at forberede eleverne på, hvem de skulle tilbringe en uge sammen med. De skulle selv få øje på ligheder og forskelle.
'Vi ville lade eleverne opdage, om forskellen mellem danske og tosprogede børn virkelig er så stor, som man godt kan tro, hvis man ikke kender hinanden. Men pigerne fandt hurtigt ud af, at de kiggede efter de samme drenge, og drengene havde en fælles interesse i fodbold og basketball. Så det gik op for dem, at de godt kunne snakke sammen', siger Britta Madsen efter en veloverstået uge. Hun er lærer på 7. årgang på Ubberud Skole.
Snakken gik også på tværs af de to køn, ikke mindst blandt Ubberud-pigerne og Humlehave-drengene.
'De danske piger kunne godt lide de tosprogede drenge, der var mere høflige og gentlemansagtige end de danske, så de hyggede sig fint sammen. Og det gav ikke anledning til konflikter, for de danske drenge virkede knap så modne, så de syntes alligevel ikke, at pigerne var så interessante', siger lærer Mette Madsen fra Humlehaveskolen.
Der er også forskelle mellem danske og tosprogede børn.
'Eleverne fik mange gode snakke om tørklæder, halalslagtet kød og om at klæde om hver for sig til idræt. Det er nogle meget synlige ting, som de danske elever undrede sig over og spurgte til', fortæller Mette Madsen.
Det overraskede også Ubberud-eleverne, at mange af Humlehave-eleverne fra Vollsmose bor i boligblokke på ti etager.
'De syntes uden tvivl, det var synd for de tosprogede elever. Flere af dem gav udtryk for, at selv om de er muslimer, så er de også børn, og de fortjener at bo bedre', siger Mette Madsen.
Tænker mere kreativt
Skoleudvekslingen havde først og fremmest et socialt sigte, og det blev til fulde opfyldt. I løbet af ugen blev der udvekslet mange knus, telefonnumre og e-mail-adresser, og drengene talte om, at de kunne gå i biografen sammen.
Men der fulgte også et fagligt udbytte med - ikke mindst for Humlehave-eleverne.
På Ubberud Skole fandt elever blandt andet ud af, at danske børn tænker lidt mere kreativt, når de skal løse en opgave. Danske elever formulerer sig også mere nuanceret på skrift.
'De dygtigste af mine elever fik et større modspil, end de er vant til, og det blev tydeligt for dem, at det er vigtigt med et nuanceret sprog for at kunne kommunikere præcist', siger Mette Madsen.
Eleverne vil gerne holde kontakten ved lige. Under evalueringen bad de om at få lov til at mødes igen i 8. klasse, gerne om noget fagligt.
'Helt konkret foreslog de, at vi kunne arbejde med demokrati i Danmark på begge skoler og så mødes og arbejde videre i fællesskab', siger Britta Madsen. Hun mener, at eleverne spejlede sig i hinanden.
'De fandt ud af, hvem de selv var, når de skulle fortælle om sig selv og deres bydel. Med andre ord brugte de det til at finde deres egen identitet'.
Idéen til skoleudvekslingen er skabt af skoleleder Steen Christensen fra Ubberud Skole.
'Vi vil hellere gøre noget ved problemerne med de tosprogede frem for bare at tale om dem. Vores elever får en langt mere realistisk opfattelse af dem, når de finder ud af, at de er mennesker ligesom dem selv. Mennesker med drømme og behov', siger Steen Christensen.
Han er overbevist om, at nogle af eleverne vil holde kontakten ved lige. Sådan gik det sidste år, da skolen udvekslede elever med et hold nytilkomne unge indvandrere fra Rising Ungdomsskole.
'Det var en stor menneskelig succes. Nogle af dem holdt forbindelsen ved lige bagefter, og børnene sagde klart, at det var en uge, som vi burde gentage'.
stan