Rigtig mange børn kan ikke klokken, fremhæver Lis Zacho og anbefaler et armbåndsur med visere.

Anbefalinger til din matematikundervisning

Denne omgang anbefalinger kommer fra Lis Zacho, der er lærer på Lindevangskolen og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/matematik

Offentliggjort Sidst opdateret

Ide
Introducer eleverne til et armbåndsur

Rigtig mange børn kan ikke klokken. Derfor kan det være en god ide at give eleverne et armbåndsur.

Et armbåndsur med visere kan lære børnene om tiden, og de kan få en fornemmelse for, hvor længe noget varer. Det kan forhåbentlig også hjælpe dem med at tage ansvar for mødetidspunkter.

Derudover er klokken også meningsfuld at beskæftige sig med i matematik i de mindste klasser. Om eleverne er sikre i klokken, kan også bruges som en indikator for, om de er i risiko for at komme i matematikvanskeligheder.

Jeg har lige købt et armbåndsur til mit barnebarn, der hurtigt blev interesseret i, hvor viserne skulle stå, for at man kunne få aftensmad. Han er tre år gammel, men har allerede forstået, at når den grønne viser peger nedad, så er der mad.

Hjemmeside
Den ultimative side for matematiklærere

Matematikdidaktik.dk er hjemmesiden, man som matematiklærer skal holde øje med. Hjemmesiden drives af Det Nationale Center for Undervisning i Matematik og indeholder alt det, man har brug for. For nylig er centret også begyndt at udgive podcast om matematik.

Jeg anvender siden til at blive klogere på det, jeg gerne vil arbejde med i matematiktimerne. Det er nemt at finde materialer om forskellige emner i matematik, så jeg kan blive opdateret fagligt. For eksempel har jeg læst om tidlig algebra. Ikke fordi jeg ikke kendte det i forvejen, men fordi jeg gerne ville vide mere.

Hjemmesiden har artikler om alt fra at regne med etcifrede tal til webinarer om teknologi og matematikundervisning med internationale navne. Personligt vil jeg gerne fremhæve artiklen om Pernille Ladegaard Pedersens ph.d.-afhandling om brøker, selv om den ikke er helt ny. Specielt pointen om, at brøker tager længere tid, end vi normalt giver dem i undervisningen.

matematikdidaktik.dk

Rapport
Fordyb dig i eksperternes anbefalinger

I efteråret udkom Matematikekspertgruppens rapport ”Fællesudvikling af matematik” (en regeringsnedsat gruppe af uddannelseseksperter fra både praksis- og forskningsområdet, redaktionen). Rapporten sætter skarpt på de udfordringer, der er i matematikundervisningen i dag – helt fra grundskolen og op til de videregående uddannelser. Derudover bliver der også præsenteret en lang række anbefalinger til løsninger på matematikudfordringerne. Jeg har selv været en del af ekspertgruppen og været med til at skrive rapporten.

Lærere kan anvende rapporten til diskussioner på fagteammøder eller til inspiration til, hvilke løsningsstrategier der er relevante på ens egen skole, når elever og lærere kæmper for hårdt op ad den faglige matematikbakke.

Man kan også bare læse den og måske forstå sin egen virkelighed som matematiklærer lidt bedre.