Rigtig mange børn kan ikke klokken. Derfor kan det være en god ide at give
eleverne et armbåndsur.
Et armbåndsur med visere kan lære børnene om tiden,
og de kan få en fornemmelse for, hvor længe noget varer. Det kan forhåbentlig
også hjælpe dem med at tage ansvar for mødetidspunkter.
Derudover er
klokken også meningsfuld at beskæftige sig med i matematik i de mindste
klasser. Om eleverne er sikre i klokken, kan også bruges som en indikator for,
om de er i risiko for at komme i matematikvanskeligheder.
Jeg har lige købt
et armbåndsur til mit barnebarn, der hurtigt blev interesseret i, hvor viserne
skulle stå, for at man kunne få aftensmad. Han
er tre år gammel, men har allerede forstået, at når den grønne viser peger
nedad, så er der mad.
Annonce:
Hjemmeside Den ultimative side
for matematiklærere
Matematikdidaktik.dk er hjemmesiden, man som
matematiklærer skal holde øje med. Hjemmesiden drives af Det Nationale Center
for Undervisning i Matematik og indeholder alt det, man har brug for. For nylig
er centret også begyndt at udgive podcast om matematik.
Jeg anvender siden
til at blive klogere på det, jeg gerne vil arbejde med i matematiktimerne. Det
er nemt at finde materialer om forskellige emner i matematik, så jeg kan blive
opdateret fagligt. For eksempel har jeg læst om tidlig algebra. Ikke fordi jeg
ikke kendte det i forvejen, men fordi jeg gerne ville vide mere.
Hjemmesiden
har artikler om alt fra at regne med etcifrede tal til webinarer om teknologi
og matematikundervisning med internationale navne. Personligt vil jeg gerne
fremhæve artiklen om Pernille Ladegaard Pedersens ph.d.-afhandling om brøker,
selv om den ikke er helt ny. Specielt pointen om, at brøker tager længere tid,
end vi normalt giver dem i undervisningen.
I efteråret
udkom Matematikekspertgruppens rapport ”Fællesudvikling af matematik” (en regeringsnedsat gruppe af uddannelseseksperter
fra både praksis- og forskningsområdet, redaktionen). Rapporten sætter skarpt på de udfordringer, der er
i matematikundervisningen i dag – helt fra grundskolen og op til de
videregående uddannelser. Derudover bliver der også præsenteret en lang række
anbefalinger til løsninger på matematikudfordringerne. Jeg har selv været en
del af ekspertgruppen og været med til at skrive rapporten.
Lærere kan anvende
rapporten til diskussioner på fagteammøder eller til inspiration til, hvilke
løsningsstrategier der er relevante på ens egen skole, når elever og lærere
kæmper for hårdt op ad den faglige matematikbakke.
Annonce:
Man kan også bare læse den og
måske forstå sin egen virkelighed som matematiklærer lidt bedre.