Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den nye, smarte trend er 'livslang læring'.
Ideen er, at der skal gives næring
til noget, der skal rykke hele livet,
og udvikling er derfor perspektivet.
Det lyder smukt - det dér med livslang læring.
I folkeskolen starter denne gæring.
Og siden hen skal der med flid studeres
indtil den dag, hvor man skal pensioneres.
Fra alle sider siges: 'Livslang læring
er ikke blot en gratis, fri foræring,
for samfundet har brug for kompetence,
så vi kan klare verdens konkurrence'.
Hvis dette hersens med den livslange læring
skal være andet end en tom erklæring,
så kræver det formodentligt, at alle
har chancen for at nikke den en skalle.
Vi lærere skal yde 'livslang læring',
men sindet går i sort som efter tjæring,
for hvor skal vi mon hente de resurser
til livslang læring ganske uden kurser?
Når talen derfor går om 'livslang læring',
bør dette følges af en klar begæring:
Hvis livslang læring nu skal målet være,
skal livslang læring også gi's. . . til lærere!
Fru Fischer