Medier i undervisningen

Offentliggjort

I de nye faghæfter har medieundervisningen fået en mere central rolle end tidligere. I dansk skal medieproduktioner og billedforståelse inddrages i undervisningen allerede i indskolingen, står der i læseplansdelen. Men der står ikke, at eleverne skal lave deres egne produktioner, det er kun nævnt som en mulighed .

I faghæftets vejledning gives der anvisninger på, hvordan man kan starte med simple optagelser af lyde, som eleverne kender. Efterhånden som de bliver fortrolige med teknikken, kan man så gå videre til mere avancerede lydproduktioner.

Også billeder kan inddrages i danskundervisningen fra begyndertrinnet. Dels som billedanalyse, dels som fotografering. Og når eleverne så har samlet erfaringer med lyd og billeder, kan de gå i gang med at kombinere udtryksformerne.

Endelig er der et afsnit om levende billeder. Her anbefales det, at man laver videoproduktioner allerede i de mindste klasser, så børnene også på det område tidligt kommer i gang med at lære de levende billeders sprog. Det er et erklæret mål, at eleverne skal have forståelse for, at mediernes virkelighed er en redigeret virkelighed, og at der er mulighed for at manipulere lytteren/seeren.

Der er også kommet et faghæfte for valgfaget medier. Desuden indeholder en række andre faghæfter afsnit om brug af medier. Det gælder selvfølgelig sprogfagene, men også i samfundsfag og billedkunst inddrages medieundervisning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.