Brugen af massemedier

Offentliggjort

Et udvalg under Statsministeriets medieudvalg er i disse dage ved at lægge sidste hånd på en betænkning om børn og unges brug af massemedier.

I det foreløbige udkast til betænkning anbefaler udvalget, at medieundervisningen styrkes på alle niveauer i undervisningssystemet. I det fremtidige samfund vil medierne - navnlig de elektroniske - indtage en stadig mere central rolle i det offentlige liv.

Det drejer sig om at kunne afkode mediernes virkemidler, men også om at den enkelte skal lære at bruge medierne. Udvalget peger på, at en række initiativer ude på skolerne har vist, at udbyttet bliver størst, hvis undervisningen foregår som en kombination af teoretiske og praktiske færdigheder. Derfor anbefales det i det foreløbige udkast, at der oprettes medieværksteder på folkeskolerne.

Desuden anbefaler udvalget, at medieundervisningen bliver obligatorisk, og i den forbindelse skal medieundervisningen være et obligatorisk element på læreruddannelsen.

Der er altså nogle ideer i medieudvalgets udkast til betænkning. Men det er kun et udkast. Og selv om betænkningen sandsynligvis til sidst vil komme til at ligne udkastet, er der stadig spørgsmålet om pengene til teknikken og uddannelse og efteruddannelse. Men regeringens stort anlagte satsning på efteruddanelsen endte med at blive til en udgiftsneutral opprioritering af de dårligst uddannede, mens blandt andre lærerne bliver nedprioriteret.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.