Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Porten til Fremtiden gik op i sidste uge. Ind myldrede hundredevis af unge, der står over for at skulle træffe et valg om, i hvilken retning deres fremtid skal gå. Så de var taget til Bella Centeret i København for at besøge uddannelsesmessen 'Porten til Fremtiden'. Her kunne de besøge 200 stande, der var stillet op af virksomheder, skoler og faglige organisationer for at lokke de unge til at tage et kig på netop deres uddannelsestilbud.
Der var ikke overraskende størst interesse om de stande, der ud over pjecer, badges og klistermærker kunne byde på en spændende aktivitet. For eksempel var der kø til DSB's lokomotivsimulator og Frømandskorpsets armbøjningstest. Andre ville hellere stå i kø hos Matas, hvor de ud over at høre om, hvordan man bliver materialist, også kunne få lagt makeup.
Og der var nok at vælge imellem. For der er hård kamp om de unges gunst. Så hård, at nogle valgte at sige nej tak til at deltage i messen. Blandt andre de tekniske skoler. Således kunnne man i Jyllands-Posten den 7. januar læse følgende udtalelse fra formanden for de tekniske skolers markedsføringsudvalg Hans Simonsen:
'Vi har været ude i grundige overvejelser om, hvordan vi bedst og mest sagligt præsenterede os for de unge. Vurderingen har været, at messerne er med til at piske en dårlig og dyr konkurrence op mellem ungdomsuddannelserne'.
Uddannelsesmesser som 'Porten til Fremtiden' er fra vejledernes side blevet kritiseret for at være for overfladiske og for i virkeligheden at vildlede i stedet for at vejlede. Men Jakob Lange, der er chef for Den Koordinerede Tilmelding, er ikke enig:
'Hvis et arrangement som dette udgjorde den eneste vejledning, ville jeg være dybt rystet, men det gør det jo langtfra. Der er ingen, der drømmer om, at de unge skal gå fra stand A til stand B til stand C og så til sidst afgøre, hvad de vil være. Det er et beskedent supplement til den lange stribe af vejledningstilbud, som de kommer igennem, når de vælger uddannelse'.
Mere ud at se sig om
Og striben af vejledningstilbud er lang. Så lang, at det er svært at få en sammenhængende vejledning. Det satte konferencen 'Sammenhæng i Uddannelsessystemet' fokus på. Alt imens de unge gik fra stand til stand, satte repræsentanter fra grundskoler og ungdomsuddannelser hinanden stævne og debatterede, hvordan overgangen mellem skole og ungdomsuddannelse kan blive bedre.
Der var bred enighed om, at forældrenes viden om uddannelsessystemet skal opdateres. Rapporten 'Unges fremtid - meget afgøres tidligt', der er udarbejdet af Povl Skov fra Danmarks Pædagogiske Institut, påpeger, at det som oftest er mor, der er de unges vigtigste vejleder.
Ligeledes mente mange deltagere, at de unge skal mere ud og se sig om i de forskellige uddannelsestilbud, inden de vælger ungdomsuddannelse. Brobygning og præsentationskurser blev nævnt som gode initiativer, men der er for få af dem.
Af konkrete forslag blev blandt andet nævnt kurser i studieteknik, inden de unge starter på en ungdomsuddannelse, mere praktik for lærere og skolevejledere, så de kan møde de mennesker, der skal tage imod eleverne, når de er færdige med skolen, samt at Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsundervisning (UEA) blev et obligatorisk fag på skemaet.
Erfaringerne fra konferencen vil blive samlet i en rapport, der udkommer i løbet af den kommende måned.
Messen gentages, uden konference, i Odense Congress Centre den 21.-24. januar og i Århus, med konference, den 28.-31. januar.