På Gladsaxe Ungdomsskole har eleverne haft et projekt om at producere og sælge smoothies.
Andreas Brøns Riise
Ungdomsskolelærerne er ikke med i nyt skoleråd
Skolerådet ændrer navn til ”Rådet for Børns Læring”, og samtidig har Uddannelsesforbundet mistet sin plads. Men rådet skal fortsat rådgive ministeren om ungdomsskolen, hvorfor ungdomsskolelærerne ikke forstår, at der ikke er plads til dem i det nye råd.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Uddannelsesforbundet er meget forbavset over, at ungdomsskolens lærere ikke er tildelt en plads i det nye råd, dels fordi Rådet fortsat skal rådgive om ungdomsskolen, dels fordi ungdomsskolen er tiltænkt en større rolle i forhold til fremtidens folkeskole", skriver Uddannelsesforbundet i forbindelse med deres foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget, hvor emnet var reformen af folkeskolen.
"Intentionen i lovforslaget om en folkeskolereform er bl.a, at samarbejdet mellem ungdomsskolen og folkeskolen skal styrkes i form af partnerskaber, der skal bidrage til at opfylde folkeskolens formål og mål for fag og obligatoriske emner", står der videre.
Det gælder behandlingen af forslag til ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love (indførelse af en længere og mere varieret skoledag). Ifølge lovforslaget skal rådet reduceres fra 21 til 17 medlemmer.
I sit svar skriver undervisningsminister Christine Antorini, at det er sket for at undgå et råd med for mange medlemmer. Derfor har man først og fremmest fokus på dagtilbud og grundskole. Men Uddannelsesforbundet forventes at få medbestemmelse med hensyn til at indstille et medlem til det nye Råd for Ungdomsuddannelser, der fremlægges lovforslag om i foråret 2014.
Ministeren skriver også, at ungdomsskoleområdet vil være repræsenteret i Rådet for Børns Læring ved Danske Ungdomsskoleelevers Netværk og Landsforeningen af Ungdomsskoleledere.
For Uddannelsesforbundet er det uforståeligt, at man ikke ønsker den viden og de erfaringer, ungdomsskolens lærere sidder med på grund af deres daglige undervisning. Lærerne har en særlig viden og særlige kompetencer til at kunne rådgive ministeren, om hvordan ungdomsskolen kan indgå kvalificeret i den kommende folkeskolereform.
Uddannelsesforbundet pointerer, at det netop er i Rådet for Børns Læring, at forhold om ungdomsskolerne behandles.
Lovforslaget forventes 3. behandlet før jul. Børne- og Undervisningsudvalget besluttede på deres møde 10. december at anmode om et møde med ministeren og embedsmænd om en teknisk gennemgang af forslaget om sammensætningen af rådet. Det sker tirsdag den 17. december.