Sådan ser skoleskemaet ud for en 7. klasse på Holmegaardskolen i Næstved dette skoleår

Lange skoledage overrasker skolepolitikere

At skoledagen bliver længere, når timetallet øges, kommer næppe bag på de fleste. Men det overrasker alligevel skolepolitikerne, at særligt udskolingselever på flere skoler har både lange dage og en kort dag eller to om ugen for at få skemalægningskabalen til at gå op. Forligskredsen er indkaldt til en drøftelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom politikerne i forligskredsen bag folkeskolereformen selv har været med til at indføre de længere skoledage på landets skoler, kommer de lange skemaer bag på dem. Forventningen i flere partier var nemlig, at timerne skulle fordeles ligeligt på ugens hverdage, men det har blandt andet faglokalefordeling spændt ben for, skriver Politiken i dag.

Det er både hos Dansk Folkeparti, Venstre, Konservative, Radikale og SF, at de lange skoledage forundrer politikerne. Med folkeskolereformen skal indskolingen have 30 timer om ugen, mellemtrinnet 33 og udskolingen 35, men politikerne havde forventet, at skolerne ville fordele det lige, så skoledagen for de mindste, mellemste og største elever sluttede henholdsvis klokken 14, 14.30 og 15 hver dag.

Længere dage end forventet

Det lyder eksempelvis fra skoleordfører for de Radikale Marianne Jelved til Politiken:

"Jeg vil ikke give mig på, at de skal have det antal timer, som vi har besluttet. Men at elever i 6. klasse har fri 15.40 fire dage om ugen lyder af meget".

Udtalelsen kommer på baggrund af et skema fra Løjtegårdsskolen i Tårnby, som Politiken har forholdt politikerne til. Skemaet viser, at eleverne i en 6. klasse har fri klokken 15.40 fire dage om ugen, mens de den sidste dag har fri allerede klokken 12.30. Før sommerferien bragte folkeskolen.dk ligeledes et skema for dette skoleår, hvor eleverne i en 7. klasse på Holmegaardskolen i Næstved tidligst får fri klokken 15 og to dage om ugen først klokken 15.45.

Se skemaet for en 7.klasse-elev i 2015: 42 lektioner

Skoleleder på Holmegaardskolen Hans Peter Stokholm gav dengang udtryk for, at det var en pædagogisk udfordring at få planlagt skoledagen, mens også næstformand i forældreorganisationen Skole og Forældre til folkeskolen.dk sagde, at deres undersøgelse viste en utilfredshed blandt forældrene på 35 procent over de længere skoledage.

Skemalægningen skal drøftes i forligskredsen

Dansk Folkeparti vil have folkeskoleloven strammet, så eleverne - med undtagelse af eksempelvis ture ud af huset - skal have fri klokken 14, 14.30 og 15 afhængigt af trin, skriver Politiken. Undervisningsminister Ellen Trane Nørby er også blevet overrasket over de lange skemaer, men vil ikke forholde sig til en stramning af loven:

"Det vil jeg ikke forholde mig til. Men jeg sørger for, at det bliver sat på dagsordenen til et kommende forligskredsmøde. Det er vigtigt at holde fast i, at folkeskolereformen lægger meget mere frihed ud til den enkelte skole. Og dermed også ansvaret for, at man får planlagt skemaerne på en hensigtsmæssig måde", siger hun til Politiken.

Ministeren har skrevet under: Lektiehjælp obligatorisk

Forligskredsen er indkaldt til møde d. 26. august. På mødet skal de blandt andet drøfte de lange skemaer, som dog ikke er eneste ting på dagsordenen.