Forældreforening: Sæt reformen på standby lokalt
Foreningen Folkeskoleforældre er bekymret over det store og stadig voksende forbrug af uuddannede vikarer i skolen. Derfor foreslår de nu, at der kan dispenseres fra den lange skoledag for at sikre kvaliteten af fagfaglige timer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er over 50 procent flere vikarer i skolen nu end for et år siden. Syv af otte af dem er ikke læreruddannede. Folkeskoleforældre mener derfor, at skolens kerneydelse - den fagfaglige undervisning - i den grad er under pres lige nu.
Flere vikarer uden læreruddannelse i folkeskolen
Foreningen vil derfor have politikerne til at give skoler og kommuner muligheden for at dispensere fra at lave heldagsskole, hvor der ikke er faglige og økonomiske resurser til at gennemføre den ordentligt.
"Så kan man selv finde ud af lokalt, hvad der er muligt her og nu. Om der er råd til at lave understøttende undervisning, invitere foreninger ind i skolen og så videre", siger Charlotte Birk Bruun, der er næstformand i Folkeskoleforældre.
"Vi er ikke imod heldagsskole. Nogle steder giver det mening, andre steder gør det ikke. Her og nu skal kerneydelsen sikres, og derfor skal det være muligt at dispensere fra lange skoledage med alt muligt andet sjov end den fagfaglige undervisning", siger hun.
Ræsonnementet er, at læreruddannede resurser frigøres fra understøttende undervisning, krav om bevægelse, lektiehjælp og andre heldagsskole-tiltag - lærerne skal først og fremmest koncentrere sig om at undervise fagfagligt.
Hvis skoler får lov at dispensere fra heldagsskolen, kan en uge for henholdsvist indskoling, mellemtrin og udskoling nedsættes fra 28, 30 og 32 timer til 19, 23 og 24.
"Så kan skoler og kommuner selv vurdere, hvor mange ressourcer der kan afsættes til pauser, yderligere faglig undervisning og understøttende undervisning. Ordentlig faglig undervisning bør være første prioritet", siger Charlotte Birk Bruun.
Vikarbureauer kæmper for at skaffe lærere