Liberal Alliance i angreb på folkeskolereformens vidensgrundlag
Under førstebehandlingen af de to lovforslag, der fører til folkeskolereformen, stillede Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager, spørgsmål til reformens forskningsmæssige fundament. Ministeren og regeringspartiernes ordførere forsvarer massivt grundlaget.
Regeringen har sammen med Venstre, De Konservative og DanskFolkeparti indgået en aftale i juni om en folkeskolereform. Det ernu blevet til to lovforslag, fordi De Konservative ikke ville gåmed til at indføre obligatorisk lektiehjælp. Lovforslag L51 er denstore pakke, der skal give en længere og mere varieret skoledag.Dette kommer til at gælde fra 1. august 2014. Lovforslag L52 erindførelse af tvungen lektiehjælp, og det bliver først gældendeefter næste folketingsvalg. Efter planen skal lovforslagene tilendelig afstemning 20. december.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»John Hattie, som er en af de fremmeste forskere i verden, har undsagt lige præcis det her forlig. Han siger, at det er en absurd måde at forandre uddannelsessystemet på«.
Annonce:
Under den næsten tre timer lange førstebehandling i Folketinget tirsdag 12. november af ændringerne af folkeskoleloven forsøgte Merete Riisager (Liberal Alliance) at få ordførerne fra regeringspartierne til at indrømme, at folkeskolereformen ikke er forskningsmæssigt funderet. Folkeskolen bringer her et uddrag af debatten.
»Regeringen sagde inden reformen, at John Hattie er en fremragende forsker, men jeg har ikke hørt så mange citater af John Hattie på det seneste, efter at han har været i Danmark og er kommet med denne udtalelse om reformen. Vil ordføreren kommentere dette?« spurgte Merete Riisager Socialdemokraternes undervisningsordfører, Troels Ravn.
»Hvorvidt det forskningsbaserede kan dokumenteres, om det bygger på evidens og så videre, vil jeg sige, at jeg er helt sikker på, at det gør det. Når fru Merete Riisager nævner John Hattie, vil jeg bare sige, at John Hattie, Timss, Pirls og så videre kan tolkes, måske også mistolkes. Jeg er helt tryg ved den dokumentation, den forskning, der ligger til grund for vores skolereform, og de utallige skoleforsøg, som i løbet af de senere år er blevet afviklet i den danske folkeskole. Jeg har selv erfaring derudefra, og jeg ved, at det her peger i den rigtige retning«, svarede Troels Ravn.
Hverken Troels Ravn, Pernille Vigsø Bagge (Socialistisk Folkeparti) eller Lotte Rod (Radikale) kunne dog nævne de konkrete forskningsmæssige grundlag for reformen trods flere spørgsmål fra Merete Riisager. Lotte Rod forsøgte dog at komme med et svar.
»Vi har rigtig gode erfaringer med de indskolingsforsøg, vi har lavet, hvor lærere og pædagoger arbejder tæt sammen; vi har masser af forskningsbelæg for, at når man indtænker bevægelse i skoledagen, kan eleverne koncentrere sig bedre, og så lærer de mere; vi har undersøgelser, der peger på, at veluddannede lærere er det allervigtigste, for at børn lærer noget i skolen, og derfor afsætter vi en milliard kroner til efteruddannelse«, sagde hun til Merete Riisager.
Merete Riisager spurgte ikke undervisningsministeren om hendes holdning til reformens forskningsmæssige belæg, men Christine Antorini (Socialdemokraterne) kom selv ind på det i sin tale. Her sagde hun, at de ting, som reformen indeholder, ikke bare er noget, som politikerne tror, der virker.
»Vi bruger den bedst tilgængelige viden, der er på området, og så følger vi det år for år, at eleverne bliver dygtige i de grundlæggende fag, dansk og matematik«. Antorini tilføjede dog, at det er en stor reform, og der vil muligvis komme justeringer undervejs.