Aktivitetstimer med lærere og pædagoger skal give en mereafvekslende og spændende skoledag. Aktivitetstimerne skal brugestil at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt ogtil leg, bevægelse og lektiehjælp. Alle børn skal bevæge sig hverdag«.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Aktivitetstimer og en lang, sammenhængende, varieret skoledag - det er de to store nyheder i det udspil, som regeringen er kommet med til en skolereform.
Annonce:
Men akkurat disse to nyskabelser bliver allerede her i den indledende fase af forhandlingerne om skolereform skudt ned af Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, som er med i forligskredsen om folkeskolen.
»Regeringen skal give sig på heldagsskole og aktivitetstimer«, fastslår Dansk Folkepartis undervisningsordfører, Alex Ahrendtsen.
Og Venstre er lige så stålsat. »Vi støtter ikke regeringens aktivitetstimer«, siger partiets undervisningsordfører, Karen Ellemann. »Vi mener, at skolen skal være et lærested, ikke værested«, tilføjer hun.
Og det er netop dét, der er skæringspunktet: I modsætning til regeringspartierne tror oppositionspartierne ikke på, at aktivitetstimerne vil give eleverne et fagligt udbytte, der er værd at skrive hjem om.
Annonce:
»Der er ikke noget forskningsmæssigt belæg for, at aktivitetstimerne og heldagsskolen vil løfte eleverne fagligt. Det er bare en fiks idé, børne- og undervisningsministeren har fået«, siger Alex Ahrendtsen.
»Vi mener, at de timer, som eleverne får i skolen, skal være lærerstyrede undervisningstimer. Lærerne kan så godt lave forskellige aktiviteter i timerne, hvis de vurderer, at det understøtter elevernes læring, men der skal ikke være den adskillelse mellem aktivitetstimer og undervisningstimer, som regeringen foreslår. Alle timerne skal være undervisningstimer«, tilføjer han.
Du stemte for lovindgrebet med en »grædende finger«, som du formulerede det. Kommer du også til at stemme for regeringens udspil til en skolereform med en grædende finger?
»Det er en anden situation, fordi Dansk Folkeparti er med i folkeskoleforliget, og fordi alle i en forligskreds skal stemme for, hvis det skal blive til noget. Med lovindgrebet havde regeringen flertal med Venstre. Men med folkeskoleforliget kommer alle til at bøje sig, hvis der skal kunne indgås et forlig, også regeringen«, siger Alex Ahrendtsen.
Annonce:
»Og regeringen står ualmindelig dårligt. Det er kun regeringen selv, der står for en helhedsskole. Der er ingen andre på Christiansborg, der tror på den. Og fritidsforeningerne går heller ikke ind for den«, tilføjer han.
»Senest har Skolerådet også meldt ud, at det, der løfter eleverne fagligt, er målrettet undervisning. Så det giver ingen mening at lave den adskillelse mellem aktivitetstimer og undervisningstimer. Vi vil have undervisningstimer af lærerne«, siger Alex Ahrendtsen.
Det har ikke været muligt at få en frisk kommentar fra Konservative inden bladets deadline, men partiets formand Lars Barfoed har ved flere lejligheder meldt ud, at Konservative er imod lang skoledag og aktivitetstimer.
DF: »Det bliver svært«
Annonce:
Forhandlingerne om en skolereform gik i gang i sidste uge. Før lockouten var der såkaldte temamøder om regeringens udspil til en skolereform, men de egentlige politiske forhandlinger kunne først gå i gang efter regeringsindgrebet.
»Nu har børne- og undervisningsministeren travlt«, siger Alex Ahrendtsen.
Kommer der et forlig i hus inden sommerferien, tror du?
»Hvis regeringen er lige så stivsindet som hidtil, bliver det svært«, siger Alex Ahrendtsen.