Debat
Skolekonsulent Casper Rongsted fremhæver, at Pisa også viser, at eleverne føler sig som en del af et stærkt fællesskab.
Foto: Lina Ahnoff
Skolekonsulent: Pisa havde også positivt nyt - ingen har bare hørt om det
Der gemmer sig faktisk flere opløftende ting i den seneste Pisa-undersøgelse, mener skolekonsulent Casper Rongsted.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I
december 2023 skete det igen: Et Pisa-chok løb gennem medierne som en lavine af
negativitet. Jeg blev helt træt. Igen. Pisa-undersøgelsen blev endnu engang
brugt til at svine vores skoler og deres personale til.
Pisa (Programme for International Student
Assessment)
tester 15-åriges evner i læsning, matematik og naturfag, og jeg er absolut imod
det dannelsessyn, der ligger bag ideen om, at vi skal sammenligne os med andre
landes skoler på et så kortfattet grundlag som en to-timers test.
Desværre
er der bred politisk opbakning til den idé, og derfor synes jeg, at det er
vigtigt at vide lidt om, hvad der står i Pisa-undersøgelsen. Det giver også
viden til diskussionerne om, hvad vores skoler er gode til. Og til min store
overraskelse gemmer der sig faktisk nogle spændende data i undersøgelsen.
Højt
niveau
Lad
os tage et eksempel: Det første handler om den påstand, at den er helt gal med
elevernes læsning og matematik. Det er den ikke. Det er selvfølgelig
bekymrende, at det går tilbage. Men se lige her, hvad der står i sammenfatningen
af Pisa-undersøgelsen:
“Danske
elever ligger højt i Norden i Pisa.”
“Sammen
med de finske elever opnår danske elever det højeste gennemsnitlige resultat af
alle nordiske lande i matematik.”
”På trods af nedgang i de danske elevers gennemsnit i matematik og læsning
scorer de danske elever stadig over gennemsnittet for OECD i alle tre fag.”
“De
danske elever scorer på niveau med de finske og svenske, men over de norske og
islandske i læsning.”
“De
danske elever scorer under de finske, på niveau med de svenske, men over de
norske og islandske elever i naturfag.”
Det
må da afblæse panikken over resultaterne. Vi er på højt niveau.
Elever
oplever et stærkt fællesskab
Og
nu kommer det, som jeg personligt mener, er det allervigtigste, vi kan se i Pisa-undersøgelsen.
Som ingen overhovedet har talt eller skrevet om, så vidt jeg ved.
Jeg
tolker tallene nedenfor således, at eleverne føler sig som en del af et stærkt
fællesskab, og at lærerne i enormt høj grad interesserer sig for dem. Og det er
da fantastisk:
“Danske
elever oplever i høj grad at høre til på skolen. For eksempel svarer 80
procent, at de let får venner i skolen, 84 procent, at de andre elever kan lide
dem, og 70 procent, at de føler sig hjemme på skolen.”
“Danske
elever har også overordnet set og i et internationalt perspektiv et godt
forhold til deres lærere. For eksempel oplever 88 procent af eleverne, at
lærerne behandler dem med respekt, og 94 procent oplever, at lærerne
interesserer sig for deres trivsel.”
Jeg
håber, at det kan glæde andre end mig, at der er masser af godt nyt - også
denne gang. Det er absolut min mening, at danske skoler leverer undervisning
og trivselsarbejde i verdensklasse. Hver
dag. Og det understreger tallene også. Jeg håber, at de finder frem til flere
end undertegnede.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk