Debat
Sammenlignet med vores nordiske naboer spiller referencer til Pisa-målinger en meget stor rolle i reformarbejdet i Danmark, skriver professor Christian Ydesen.
Foto: Privat
Professor: Mens kritikken af Pisa er gået i glemmebogen, bruger politikere resultaterne til at legitimere reformer
Selv om grundidéen bag Pisa kan kritiseres, bruges resultaterne som styringsredskab for folkeskolen, skriver professor Christian Ydesen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Vi mener ikke, at det kan lade sig gøre at
lave en præcis placering på en liste. Der er for stor statistisk usikkerhed.”
Sådan udtalte Elsebeth
Aller, der var chefkonsulent i det, der dengang hed Kvalitets- og
Tilsynsstyrelsen under Undervisningsministeriet, forud for præsentationen af resultaterne
fra Pisa 2012. Udtalelsen skal ses i lyset af den sønderlemmende kritik, som
statistikprofessor Svend Kreiner havde rejst af Pisa-målingerne allerede i 2011:
”Jeg kan ud fra Pisas materiale få Danmark
til at ligge nummer to, men jeg kan også få Danmark helt ned på en 42.-plads.
Det ville ikke kunne lade sig gøre, hvis testene havde fungeret, som Pisa
siger, de gør.”
I dækningen af Pisa 2022 har medierne igen haft et stort fokus
på Danmarks indplacering i forhold til andre lande i almindelighed og de
nordiske lande i særdeleshed. Reservationerne og kritikken af Pisa synes altså igen
at være trukket i baggrunden for ikke at sige at de er gået i glemmebogen.
Man kan hævde, at metoderne bag Pisa sidenhen
er blevet forbedret, men selve grundidéen om, at det er meningsfuldt at administrere
én fælles måling af verdens 15-årige, som befinder sig i endog særdeles
forskellige kontekster kulturelt, uddannelsesmæssigt og materielt, er der ikke
pillet ved.
Internationale sammenligninger
Pisa er i selve sit design og sin historik
møntet på at levere internationale sammenligninger mellem uddannelsessystemer.
Samtidig rummer Pisa også en umiskendelig ideologisk komponent, nemlig at vi
alle befinder os på et globaliseret arbejdsmarked, og at det er de samme kompetencer,
som vil blive efterspurgt på fremtidens globale arbejdsmarked, samt at Pisa-resultater
dermed giver et fingerpeg om, hvor godt nationen er rustet i den globale
konkurrence med andre nationer.
Logikken kom tydeligt til udtryk i blandt
andre S-ordfører Jens
Joels argumentation i forbindelse med genindførelsen af nationale test efter
corona-nedlukningen, hvor han bl.a. sagde, at det opståede læringstab ifølge
OECD ville betyde en nedgang i bruttonationalproduktet (P1 Orientering, 2. februar). Det er i øvrigt en sammenhæng, som adskillige forskningsartikler
eftertrykkeligt har afmonteret[2],
og samtidig problematiseres den af den nye geopolitiske situation, der nok kan
give anledning til overvejelser om, hvorvidt de sidste 30 års
globaliseringsoptimisme vil stå uanfægtet. Men myten fortsætter med at leve.
Der tegner sig altså et billede af, at Pisa
demonstrerer en fantastisk overlevelsesevne. Det skyldes bl.a., at OECD har en
stærk historik for at genopfinde sig selv og udvikle sine programmer med
henblik på at vedblive at være den ledende standardsætter for uddannelse
globalt set. Men selvom der rettelig rundt om i verden er visse tegn på Pisa-træthed,
så skyldes Pisas overlevelsesevne formentlig også, at politikere og
beslutningstagere ønsker noget at pejle efter i en usikker og omskiftelig
verden.
Samtidig er der et ikke uvæsentligt pres fra
embedsværket og dele af forskningsmiljøet for at opretholde en kontinuitet i
dataflow. Tænk bare på det ramaskrig, der blev, da de nationale test blev
suspenderet og sidenhen ændret med deraf følgende brud i dataflow. Dermed må man sige, at Pisa-supertankerens inerti er betydelig.
Pisa bruges til at legitimere reformer
En anden vigtig pointe er,
at vi i Danmark har en meget stærk historie for, at Pisa-resultater anvendes
til at legitimere reformer af folkeskolen. Faktisk har et stort nordisk
forskningsprojekt for nylig vist, at referencer til Pisa-målinger spiller en
meget stor rolle i reformarbejde i Danmark sammenlignet med de andre fire
nordiske lande.
Her kan
bl.a. nævnes Ulla Tørnæs’ indførelse af nationale test i
2006, og i forbindelse med offentliggørelsen af Pisa 2012 udtalte Christine Antorini:
”Vi ligger stadig over OECD-gennemsnittet i matematik, selv om vi er gået
tilbage. Og det er ikke godt nok, hvis vi skal være helt i front i forhold til
fremtidens arbejdsmarked. Det er det problem, vi prøver at adressere med den
kommende folkeskolereform.”
Endelig sagde Mattias Tesfaye nu ved
præsentationen af Pisa 2022, at: ”Mindst 90 procent af de meget detaljerede
læringsmål skal væk. Der skal i stedet være et langt større fokus på fagenes
kernestof, og lærerne skal have større frihed til at tilrettelægge undervisning
med udgangspunkt i de elever, som sidder i klassen.”
Pendulsvingninger
Sammenlignet med sine forgængere, som på
forskellig vis har anvendt Pisa-resultater til at legitimere reformer, der på
forskellig vis skulle styrke en boglig faglighed i folkeskolen kombineret med
øget monitorering af folkeskolerne, anvender Tesfaye resultaterne til at
gå i retning af mere frisættelse af skolerne, større ansvar til skoleledere og
skolebestyrelser, kortere skoledage og flere timer i praktiske fag.
Disse pendulsvingninger viser med al
tydelighed, at Pisa i høj grad er en flydende betegner i uddannelsesreformer,
men samtidig giver brandet ”Pisa” og ”OECD” et stærkt skær af legitimitet, som
ikke mindst er bundet op på den umiskendelige fremtidsrettethed, der ligger i Pisa,
om at (relative) forbedringer i Pisa-resultaterne vil føre nationen til det
forjættede land.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk